Her er otte fede mixtapes til gratis download

Den seneste måned har igen været gavmild med mixtapes. I Atlanta og Chicago har der været stort anlagte udgivelser i trap og drill, men også alternative udgivelser fra undergrundsscenerne. I New York har en af byens garvede mixtape-rappere udgivet et nyt bånd, mens en velkendt New Orleans-rapper endnu engang leverer musik, der er som skabt til at tænde joints til.

Currensy11. Currensy ’Drive In Theater’

Sådan her starter ’El Camino’, et af højdepunkterne på Curren$ys nye mixtape: »Uh, mama please, twist the trees / while I get dressed and look for car keys«.

Ja, nyt Curren$y er det samme som gammelt Curren$y: Det handler stadig mest om piger, biler og hash. Men hvem kan overskue at brokke sig over den tematiske forudsigelighed, når det gøres så stemningsfuldt og smooth som her? New Orleans-rapperen er altid på grænsen til at lave baggrundsmusik, men pointen er netop, at lyden skal være flydende og behagelig, ikke udfordrende og mærkelig. Og på ’Drive In Theatre’  lykkes det særdeles godt.

Thelonius Martin står bag de fleste produktioner, der har en livemusik-agtig lyd, der komplimenterer rapperens hæse vokal. Gæsterne glider også perfekt ind i lydbilledet – Action Bronson rapper om at lave forretninger med Arsenals manager på ’Godfather Four’, og B-Real fra Cypress Hill dukker sjovt nok op på ’E.T’, selvfølgelig over et usædvanlig tilrøget beat.

Download mixtapet HER.

YoungThug2. Young Thug & Bloody Jay ’Black Portland’

Efter det fascinerende og kaotiske ’1017 Thug’-mixtape gjorde verden opmærksom på Young Thug i begyndelsen af sidste år, forsvandt den næse-piercede og totaltatoverede rapper lidt ud af billedet. Og så udgav han pludselig ’Danny Glover’. Nummeret, der er det store højdepunkt på ’Black Portland’-mixtapet, har et usædvanligt ondskabsfuldt, uhyggeligt beat, men det er Young Thugs maniske vokal, der har gjort sangen så stor, at folk som Kanye West og Drake har hypet den.

Atlanta-rapperen lyder som Lil Wayne, når han er skørest, Danny Brown, når han er mest skinger, og Future, når han er mest melodisk. Ud over ’Danny Glover’ er højdepunkterne på  ’Black Portland’ det lallede ’Florida Water’ og ’No Fucks’ – et nummer så tordnende, at det kunne skræmme Waka Flocka. Bloody Jay spiller andenviolin på mixtapet – hans bjæffende vokal er helt acceptabel, men det er Young Thug, der er hovedattraktionen.

Download mixtapet HER.

3. God ’Before the Bible’

Kanye kalder sig ’Yeezus’, Nas er ’God’s Son’, Jay Z er Jay Hova – og nu er der også en rapper, der helt enkelt kalder sig for God. Han er fra Chicago – og meget mere ved man faktisk ikke om den mystiske rapper.

Men hans musik taler for sig selv: ’Before the Bible’ er et usædvanligt stilsikkert mixtape, der krydser gennem flere af samtidens populære undergenrer uden at blinke. Uanset om han forsøger sig med tordnende drill på ’Slave’ eller med noget, der minder om Wu Tang-inspireret østkystrap på ’Chiraq pt. 2’, gør han det suverænt og inspireret. Han er noget så sjældent som en rapper, der kan finde fællesgrund mellem Joey Bada$$ og Chief Keef.

Download mixtapet HER.

Tree4. Tree ’The MCTreeG EP’

Chicago-rapperen Tree har gennem sine ’Sunday School’-mixtapes udviklet en særlig stil, som han kalder ’soul trap’, fordi den fusionerer traditionel soul-sampling med samtidens trap-udtryk. Tree forbliver tro til den produktionsstil på ’The MCTreeG EP’, men hans udvikling som rapper er bemærkelsesværdig.

Tree har altid haft en rå, bluesagtig-udtryksfuld stemme, men på dette mixtape er han pludselig en vanvittig god sangskriver. Mixtapets to første numre, singlerne ’Probably Nu It’ og ’Like Whoa’, er ikke kun blandt Trees bedste sange nogensinde, men to af de bedste rapsange i det unge år. Her forenes trap-elementer (tunge 808-trommer, insisterende synths), soul-samples og bluesstemme i perfekt syntese og bliver til noget helt nyt.

Download mixtapet HER.

5. Casino ’Frank Matthews’

Der er en lang hiphop-tradition for at tilgive rappere deres lyriske begrænsninger, hvis de blot har en stor personlighed og/eller en buldrende stemme – hvordan skal man ellers forklare, at goofy rappere som Noreaga eller vanvittigt simple lyrikere som Master P er universelt elskede?

Casino lægger sig i forlængelse af den tradition. Han er ikke subtil, han er ikke kompleks, men han er larmende og fuld af god vilje: Han lyder sprængfærdig af entusiasme, hver gang han brøler ind i mikrofonen. Ironisk nok skyldes hans (begrænsede) hype, at han er den nuancerede og melodiske stjerne Futures bror – det forklarer nok også Casinos tilstedeværelse på ’Move That Dope’, Futures nyeste single, der ud over broren gæstes af Pharrell og Pusha T.

Future gæster også her, og det samme gør Atlanta-stjerner som Young Thug og Young Scooter, hvilket giver Casino lidt tiltrængt modspil på et broget, larmende og underholdende mixtape.

Download mixtapet HER.

Cashy6. Cashy ’Platinum Plus’

Man kan allerede se på det flashy, Pen & Pixel-inspirerede cover, at Cashy ikke er en helt konventionel rapper, og hans stil udspringer både af Lil B og Soulja Boys syrede improvisationsrap og Gucci Manes goofy ordlege. Især ’Stupendous’, det bedste nummer her, får på Gucci-agtig vis en genial sang ud af et enkelt adjektiv.

Cashys stemme er skinger, og hans tekster simple, men rammende. Han er aldrig kedelig at lytte til – også takket være de vanvittige og kreative adlibs. Purp Dogg står for alle produktionerne, der er tunge, stenede og melodiske – et sted mellem trap og cloud rap. Måske kan det bedst beskrives som dyster Tivoli-musik. Produceren er i øvrigt på vej frem – senest rappede Drake over Soulja Boys ’We Made it’, som Purp Dogg har produceret.

Download mixtapet HER.

RomeFortune7. Rome Fortune ’Beautiful Pimp 2’

Outkast-inspirationen er tydelig hos Rome Fortune. Både måden han fortæller historier på og de eksperimenterende, stedvis spoken word-agtige flows minder om duoen (især André), der ligesom Rome Fortune er fra Atlanta. På det første ’Beautiful Pimp’-mixtape var der også spor af trap, der nu er Atlantas populæreste rapform, men nu, på efterfølgeren, er lyden mere afdæmpet og teksterne mere personlige.

Det skyldes måske også, at alle produktionerne denne gang er håndteret af CitoOnTheBeat. Producerens lyd er melankolsk og afdæmpet, på en måde der både minder om elektronisk drømmetrap a la Ryan Hemsworth og Drakes melankolske Toronto-lyd. ’Beautiful Pimp 2’ er et døsigt, indadvendt og subtilt projekt, der viser, at Atlanta stadig har en eksperimenterende undergrund. Outkast har ikke levet forgæves.

Download mixtapet HER.

8. Vado ’Sinatra’

De fleste har nok glemt det, men for nogle år siden var Vado en i den lange række af rappere, der er blevet udnævnt til at genføde New York-rappen. Det var dengang, Harlem-rapperen var Cam’rons faste samarbejdspartner. De to rapperes ’Boss of All Bosses’-mixtapeserie og Vados ’Slime Flu’-album var solide,med glimt af genialitet.

Vado voksede imidlertid aldrig ud af mixtape-miljøet dengang, og det forsøger han så at ændre nu. Han har nemlig slået sig sammen med DJ Khaled, manden der er kendt for sine megaproduktioner, der tit samler fire-fem stjernerappere på samme sang. Det gør han også her, hvor Vado eksempelvis et sted deler mikrofontid med French Montana og Rick Ross på ’Look Me In My Eyes’.

Men mixtapet er faktisk, på trods af denne ildevarslende alliance, overraskende inspireret – der er lige dele newyorker-punchlinerap og DipSet-inspirereret flamboyance. Og faktisk er selv ovennævnte ’Look Me In My Eyes’ ikke blot endnu en trap-samlebåndsproduktion, men noget der lyder som en blanding af Cam’ron i 2004 og et nyere Dr. Dre-nummer – og så er det, mærkeligt nok, produceret af Scott Storch, hiphoppens største producer for måske ti år siden, der de sidste år har været forsvundet i et vanvittigt cokemisbrug. Men det er en anden historie.

Download mixtapet HER.

Læs også: Se de bedste øjeblikke fra Brit Awards

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af