Musikårets 10 mest mindeværdige tv-øjeblikke

Beyoncé, Kanye og FKA Twigs blæste os bagover, stjernerne var til coach, og Jimmy Fallon var som sædvanlig ude på løjer. Se årets bedste tv- og talkshow-øjeblikke fra musikkens verden.
Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Beyoncé leverer popperfektionisme ved VMA

Foruden at være popkubens ubestridte Queen Bee, er Beyoncé om noget en evindelig perfektionist. Hvis hun ikke er flawless fra hun vågner til hun går i seng, er hun i hvert fald ikke så pokkers langt fra. Dette viste sig i særdeleshed under årets MTV Video Music Awards, hvor hun serverede aftenens absolutte højdepunkt i form af et gennemført popmedley.

På 15 minutter kommer Beyoncé omkring samtlige numre på hendes selvbetitlede 2013-overraskelse af et album, mens hun kontrolleret udviser omtrent 50 shades of Bey – eller med andre ord: Den elegante alsidighed, der både gør hende så let at relatere til og samtidig så ærefrygtindgydende.

Med engleblid ømhed, nærværende smil og sensuelle dansetrin (sågar involverende et gran poledance) styrer Beyoncé løjerne til perfektion, mens alt omkring hende går op i en visuelt højere enhed. End ikke da hun gengiver dele af den uhørt sexede musikvideo til ‘Partition’ slipper hun sit faste greb om formen, der imod alle odds forbliver smagfuld.

Se flere stærke tv-øjeblikke på de følgende sider.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Kanye tager en vanvittig tur down memory lane hos Seth Meyers

»Somebody tell these niggas who Kanye West is«, lyder det i en af de første linjer af  ‘Jesus Walks’, der blev sendt på gaden for godt ti år siden sammen med ‘The College Dropout’. Selvsamme linje skulle i debutalbummets jubilæumsmåned give genklang i Seth Meyers’ talkshow, hvor Kanye på kun fem minutter kort og godt fortalte ‘those niggas who Kanye West is’.

Med overbevisende gennemslagskraft og energi leverer Kanye et vanvittigt højspændt medley, der gennemgår et skelsættende hit fra hvert af hans seks soloudgivelser (samt ‘Mercy’ fra G.O.O.D. Music-albummet, ‘Cruel Summer’) i kronologisk rækkefølge: Fra hans soul-samplende gennembrud over hans emotionelle autotune-periode til de mørkeste og mægtigste hiphop-magtdemonstrationer.

End ikke de stedvise lidt falske toner slår rapperen af tronen eller ændrer på det faktum, at hans skæve silhuet og arrogante fremtræden fremkalder en vis form for ærefrygt hos seeren. Også når han til slut smider med mikrofonen som en old school rockstjerne med afsindigt ringe boldøje.

Kanyes tur down memory lane: ‘Jesus Walks’ (fra ‘The College Dropout’), ‘Touch the Sky’ (fra ‘Late Registration’), ‘Stronger’ (fra ‘Graduation’), ‘Heartless’ (fra ‘808s & Heartbreak’), ‘All of the lights’ (fra ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’), ‘Mercy’ (fra ‘Cruel Summer’), ‘Black Skinhead’ (fra ‘Yeezus’). 

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Future Islands lægger Letterman ned

Vi skal ikke mere end et år tilbage i tiden, før Samuel Herring og hans Future Islands-kammerater var relativt uudforsket land for de fleste herhjemme. Men da David Letterman i det tidlige forår gav synthpop-trioen deres tv-debut, blev de – og først og fremmest Herrings fænomenale live-persona – pludselig et viralt fænomen.

På fjedrende ben rocker den teatralske Herring igennem på scenen til hittet ‘Seasons (Waiting On You)’, der det ene øjeblik får ham til at hamre sig på brystet og det næste øjeblik at growle intenst. Resultatet blev en ivrigt imponeret Letterman, et par millioner Youtube-seere og et kærkomment farvel til bandets musikalske underdog-status.

Ovenpå successen fik vi en snak med den gummi-lemmede frontperson, der om sin optræden udtalte: »Jeg vil bare føle det. Det er vigtigt at føle sig helt nøgen og fuldstændig kaste sig ud i det, hvis man vil have, at publikum også skal føle noget. Jeg giver alt af mig selv, når jeg er på scenen, og forsøger at skubbe mig selv til det yderste. Sådan har jeg altid været«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. FKA Twigs’ fortryllende tv-debut

Det er som om, alle sanser sættes i spil, når FKA Twigs byder indenfor i sit fortryllende univers. Et univers, hvor hendes fantastiske vokal, smidige dansetrin og sensuelle fremtræden går op i en højere, æstetisk smuk enhed.

Da den fremadstormende sangerinde i efteråret fik sin tv-debut hos Jools Holland, leverede hun en gudsbenådet fin optræden til tonerne af ‘Two Weeks’ fra debutalbummet, ‘LP1’. Med guldperler dinglende i pandehåret, afblegede øjenbryn og stilfuldt udfordrende klæder indtog den spinkle sangerinde med sin himmelstræbende vokal de britiske tv-skærme som en engleblid Cleopatra og viste sit hjemland, at hun er hele hypen værd.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. Jimmy Fallon barbershopper R. Kelly-klassiker

Er der noget så sært frydefuldt, som når en hvid, nørdet mand synger »runnin’ her hands through my ‘fro«? Det skulle da lige være fire nørdede, hvide mænd, der synger det – a capella.

Da Jimmy Fallon sidste vinter overtog Jay Lenos Tonight Show, skød han sit nye værtskab i gang med stil. Det blev blandt andet til et herligt gensyn med Fallons famøse barbershop-kvartet, The Ragtime Gals, som vi tidligere har oplevet levere eminente versioner af Shaggys ‘It Wasn’t Me’ og Justin Timberlakes ‘Sexyback’.

Endnu engang hev de fire nydelige knægte et overmåde sexet hit op af deres stribede jakkelommer og tog R. Kellys lumre r’n’b-klassiker ‘Ignition (Remix)’ under kærlig, flerstemmig behandling. Og de leverede naturligvis ‘that toot toot’, som man siger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Sias intense ‘Chandelier’-musikvideo vækkes til live hos Ellen

Efter fire år, hvor Sia primært gjorde sig som sangskriver i skyggen af stjerner som Beyoncé og Rihanna, tog den australske sangerinde et genert, baglæns skridt ud i rampelyset og genopstod som soloartist til de stærke toner af storhittet ‘Chandelier’. Tonerne, der skulle vise sig at give genlyd året ud, blev som bekendt akkompagneret af en mindst ligeså stærk billedside, som på ganske få dage blev et regulært fænomen på alle virale leder og kanter takket være den 11-årige danser Maddie Ziegler.

Hele herligheden blev vakt til live ned til sidste gåsehudsvækkende detalje, da Sia og det unge dansetalent indtog Ellen Degeneres’ scene tidligt på året. Mens Ziegler boltrede sig på scenen som besat, lyste Sias hvide page og følelsesmættede røst op fra hjørnet, hvor hun stod med ryggen til publikum. Med albummet ‘1000 Forms of Fear’ erklærede den lyssky sangerinde nemlig, at hun ikke længere ønskede at være et kendt ansigt.

Den legendariske dans i ‘Chandelier’ er desuden også blevet gengivet mere og i særdeleshed mindre yndefuldt af blandt andre Lena Dunham, Jim Carrey og Iggy Azalea.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. Sound advice: Stjernerne til karriere-coach

Inkompetent, taktløs og ualmindeligt underholdende. Saturday Night Live-skuespillerinden Vanessa Bayers alter ego, den benhårde og enormt usympatiske karriere-coach Janessa Slater, udsatte i løbet af året sine stakkels kendisgæster for fuldkommen forskruet rådgivning og tarvelige fornærmelser i online-tv-segmentet Sound Advice.

Gennem sin tid i karriererådgivningen har Slater blandt andet forsøgt at gøre Haim-søstrene uvenner, været børne-racistisk overfor TV on the Radio og ikke mindst givet Drake ‘gode råd’ om råseje rappernavne og online-dating.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. Father John Misty langer ud efter fædrelandet hos Letterman

Da Father John Misty for nyligt slængede sig sørgmodigt på klaveret hos David Letterman med et alvorligt blik i øjnene og et symfoniorkester i ryggen, kunne man ved første øjekast let forlades til at tro, han havde en dybtfølt, melankolsk ballade på hjerte. Men som den gode Josh Tillman og det geniale nummer ‘Bored in the USA’ foldede sig ud, blev det hurtigt tydeligt, at det ikke just var tilfældet.

Selve nummeret er nemlig langt mere end blot en Springsteen-satire i mol. Fra først til sidst er tonerne tungt ladet med stikpiller mod USA, endeløse ironiske first world-problem-beklagelser samt ikke mindst fuldkommen grotesk malplaceret dåselatter og klapsalver.

I takt med, at Father John Misty forlader sit klaver (der spiller ufortrødent videre) for at lægge sig på knæ og råbe bedende til sin White Jesus’, lægger sarkasmen sig tungere og tungere over det storslåede setup. Det efterlader nu også Letterman med et noget ambivalent ansigtsudtryk.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

9. Kendrick Lamar går i eminent rap-trance i ‘Saturday Night Live’

Da Kendrick Lamar greb mikrofonen i ‘Saturday Night Live’-studiet for anden gang på to år, lignede han mest af alt én, der lige havde kæmpet sig ud af sin spændetrøje. Med højspændte, sitrende bevægelser og et småpsykotisk blik bag de sorte kontaktlinser stod rapperen badet i lyserødt spotlys, mens han i et rablende, intenst tempo messede singlen ‘I’.

Omgivet af et stærkt funky band og fornemme backing-stemmer, der var lige dele hollaback-girls og gospelkor, spyttede Lamar sine linjer med imponerende kraft og snilde, altimens hans krops højenergiske rystelser lignede noget, der let kunne sætte strøm til en mindre storby.

Om han mest af alt lignede en besat sjæl eller en prædikant, der i psykose prøvede at opildne sine tilhængere, er svært at bedømme. Men uanset sekt, erklærer vi os som troende tilhængere.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

10. Lordes ‘sande identitet’ afsløres i South Park

Det er ikke altid lige yndefuldt at blive portrætteret i ‘South Park’. Da det skulle blive Lordes tur til at komme gennem det kontroversielle tegneserie-maskineri, kunne ingen have gættet udfaldet: Det skulle nemlig vise sig, at Lorde i virkeligheden var ‘South Park’-karakteren Randy Marsh i forklædning.

Med en tyk paryk og en ligeså tyk auto-tune indrømmer Randy, den midaldrende geolog og far til Stan (ham med den blå hue), at det i virkeligheden er ham, der er den newzealandske sangerinde. Det kom mildest talt som lidt af et chok for de øvrige ‘South Park’-beboere – og ikke mindst for den såkaldt rigtige sangerinde, Lorde, i virkeligheden.

Den hårde sandhed akkompagneres af spoof-nummeret ‘Push (Feeling Good on a Wednesday)’, sunget af en kraftfuld vokal, der ikke er meget ulig Lordes. Dog skulle det vise sig, at det var ingen ringere end Sia, som stod bag indspilningen, hvilket kun gør hele historien endnu mere mærkværdig. Og endnu bedre.

Læs videre på sidste side, hvor der gemmer sig en lille bonusvideo…

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

BONUS: Will Smith og Jimmy Fallon danser hiphop

Selv om det ikke just var et skelsættende øjeblik i årets musikalske tv-historie, ville det næsten være synd, hvis denne liste var helt foruden 90’er-tunge hiphop-moves og denim-overalls. Derfor må og skal Jimmy Fallon og Will Smiths ‘Evolution of Hip-Hop Dancing’ medtages.

Det umage par giver i bedste old school ‘Fresh Prince of Bel Air’-stil en solid lektion i alle tiders mest gedigne hiphop-moves. Der twerkes, crankes og spankes, indtil der til sidst kommer en kærkommen afstikker fra ‘Fresh Prince’-universet. Du kender den godt. Den er ikke unusual.

Læs også: Musikårets 10 største største bommerter

Læs også: Året 15 mest markante musikvideoer

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af