Fra ’Happy’ til ’Gold Digger’: 12 megahits, der oprindeligt skulle være sunget af andre

‘Lean On’ skulle originalt ikke være sunget af Mø – tjansen blev tilbudt både Rihanna og Nicki Minaj. Det er dog helt normalt i popmusikkens verden, at demoer og produktioner bliver serveret til store stjerner, som så kan vælge og vrage. Her er 12 andre eksempler på hits, som til en start var tiltænkt andre artister.

1. Kanye West & Jay Z ’Niggas in Paris’
Hvem sagde nej: Pusha T

Pusha T er signet på Kanyes pladeselskab G.O.O.D. Music, og en dag lå det Hit-Boy-producerede beat i bunken, som Pusha T skulle lytte igennem. Men han var i sit dæmoniske hjørne, og da han hørte det skulle han angiveligt have sagt: »Det lyder som et videospil! Få det lort væk!« I stedet blev det brugt på ‘Watch the Throne’-samarbejdet mellem Kanye og Jay Z, banger-potentialet blev indfriet, og sangen blev det største hit fra albummet, der sammenlagt kastede syv singler af sig.

2. Justin Timberlake ’Rock Your Body’
Hvem sagde nej: Michael Jackson

Det musikalske slægtskab mellem Michael Jackson og Justin Timberlake er efterhånden blevet påpeget mange gange, så det kan næppe overraske, at et af Justins hits originalt var skrevet med popmesteren for øje. Den funky blanding af disco og soul blev produceret af The Neptunes-duoen og var tiltænkt Jacksons ’Invincible’-album fra 2001, men Jackson sagde nej. I stedet endte den på Timberlakes debutalbum, ’Justified’, og sammen med ’Cry Me A River’ blev Timberlake den nye popgenerations store solostjerne.

3. Britney Spears ’…Baby One More Time’
Hvem sagde nej: TLC og Backstreet Boys

Sangen, der katapulterede Britney Spears til en af pophistoriens bedst sælgende stjerner. I samtlige lande hvor den hittede lå den nummer et, og med over ti millioner solgte eksemplarer er det en af de bedst sælgende singler nogensinde. At Britney kun var 18 år på det tidspunkt, og at hun optrådte som dansende skolepige og cheerleader i den tilhørende musikvideo, var nok også en faktor, der føjede til sangens succes.

Bag nummeret står produceren Max Martin, der har haft fingrene nede i en stor del af popmusikkens største hits de seneste 15-20 år. ’…Baby One More Time’ var oprindeligt skrevet til enten TLC eller Backstreet Boys, men begge endte med at sige nej tak. Om salgstallene og den popkulturelle indflydelse havde været lige så massiv hvis en af de to grupper havde sunget den, vides ikke – men vi har vores tvivl.

4. Rihanna ’Umbrella’
Hvem sagde nej: Britney Spears

I dag er det pudsigt at tænke på, at en af de første sange, der cementerede Rihannas potentiale som popsuperstjerne egentlig var tiltænkt Britney. På dette tidspunkt var Britney omgivet af skandaler – hun barberede sig skaldet, blev indlagt på rehabiliteringsklinikker igen og igen, mistede myndighederne til sine børn og blev sagsøgt af Louis Vutton. Måske ville ‘Umbrella’ have hjulpet på hendes succes og offentlige omdømme, men pladeselskabet sagde nej til tracket. I stedet fik Rihanna sangen, der blev hendes hidtil største hit og indbragte hende en Grammy sammen med Jay Z.

5. Miley Cyrus ’We Can’t Stop’
Hvem gik glip af den: Rihanna

Producer Mike Will Made-It inviterede Rihanna i studiet for at høre et par nye tracks og vurdere, om et af dem skulle med på ’Unapologetic’-albummet. Så snart hun hørte ’Pour It Up’ besluttede hun sig for den. De øvrige tracks, der inkluderede ’We Can’t Stop’, blev ikke engang afspillet. Herefter gik ’We Can’t Stop’ til Miley Cyrus, der så sangen som en oplagt mulighed til at starte et nyt kapitel af sin karriere. Resten kender vi.

6. Lady Gaga & Beyoncé ’Telephone’
Hvem sagde nej: Britney Spears

Da Lady Gaga skrev sangen var den tænkt til Britney Spears’ sjette album, ’Circus’. Men selv om ’Telephone’ umiddelbart ville have passet godt ind sammen med ’Womanizer’ og måske kunne have løftet ’Circus’ længere op af hitlisterne, sagde Britney nej. Gaga valgte at beholde sangen selv, og resultatet blev en lækker, stærkt synth-præget kollaboration mellem hende og Beyoncé med en ti minutter lang, skør og farverig Quentin Tarantino-refererende musikvideo.

7. Pharrell ’Happy’
Hvem sagde nej: CeeLo Green

Tro det eller ej, men Pharrells helt store comeback som soloartist var faktisk oprindeligt skrevet til CeeLo Green. Pharrell har i et interview med Howard Stern fortalt, hvordan Greens version faktisk var bedre end hans egen, men at folk i Greens lejr endte med at skrotte singlen, da han skulle fokusere på julealbummet ‘CeeLo’s Magic Moment’.

Bad judgement

‘Happy’ gik nummer et i mere end 25 lande, blev nomineret til en Oscar for bedste sang og har over 700 millioner visninger på Youtube. Ikke at sangen nødvendigvis havde nået samme tinde, hvis CeeLo havde sunget, men man ved aldrig.

8. Frank Ocean ’Thinkin Bout You’
Oprindeligt skrevet til: Bridget Kelly

Frank Oceans karriere startede en håndfuld år før udgivelsen af ‘Nostalgia Ultra’, og han prøvede både solo som Lonny Breaux, mens han også var sangskriver for navne som Justin Bieber og John Legend. Historien omkring ‘Thinkin Bout You’ går på, at Ocean oprindeligt skrev nummeret til sangerinden Bridget Kelly, men selv så sig varm på nummeret og i 2011 lagde det gratis op på sin Tumblr-blog.

Sangen endte i 2012 med at blive officielt udgivet som den første single fra Oceans ‘Channel Orange’, og nummeret klarede sig både godt på den amerikanske singlehitliste samtidig med, at den lagde grundlaget for den senere succes med albummet.

Kellys version blev kaldt ‘Thinking About Forever’ og endte med at forekomme på hendes debut-ep ‘Every Girl’, der rent faktisk udkom i 2011 – før Oceans egen officielle release. Sangerinden har siden udtalt, at hun har accepteret Oceans beslutning, men at hun er ærgerlig over, at alle tror, at hendes version er et cover.

9. Beyoncé ’Irreplaceable’
Hvem skulle oprindeligt have sunget: Shania Twain eller Faith Hill

»To the left, to the left«. Kan du forestille dig r’n’b-balladen ‘Irreplaceable’ som en country-sang sunget af Faith Hill eller Shania Twain? Nej vel…

Det var dog det, Ne-Yo havde i tankerne, da han oprindeligt skrev sangen, som helt i starten også blev sunget fra et mandligt perspektiv. I samarbejde med producer-duoen Stargate endte demoen dog med at tage et skift mod r’n’b og endte til sidst i skødet på Beyoncé, som til en start var tilbageholdende, men tog imod balladen, da hun fik lov til at sætte sit eget vokalpræg på produktionen.

‘Irreplaceable’ endte med at blive den mest succesfulde single fra ‘B’Day’ og faktisk den bedst sælgende single i USA i hele 2007.

10. Iggy Azalea & Rita Ora ’Black Widow’
Hvem gav den videre: Katy Perry

‘Black Widow’ var oprindeligt tiltænkt Katy Perrys ‘Prism’-album, men nummeret nåede ikke at blive færdig i tide, hvorfor sangerinden valgte at give det videre til sin gode veninde Iggy Azalea.

Sammen færdiggjorde de nummeret i fællesskab med blandt andre Benny Blanco og producer-teamet Stargate, og ‘Black Widow’ klatrede stille og rolig op af den amerikanske singlehitliste for til sidst at ende som nummer tre. Hertil var Rita Ora som featuring sikkert medvirkende til, at ‘Black Widow’ også blev Azaleas hidtil største hit i England.

11. Kanye West & Jamie Foxx ’Gold Digger’
Hvem sagde nej: Shawnna

‘Gold Digger’ er en essentiel del af Kanye Wests efterhånden bugnende bagkatalog, men West skrev og producerede oprindeligt tracket til den (i dag) relativt ukendte rapper Shawnna og hendes debutalbum ‘Worth tha Weight’ – komplet med tekster fra et kvindeligt perspektiv.

Shawnna endte dog af uransagelige årsager med at springe over, så Kanye ændrede lidt i teksten, hev Jamie Foxx ind efter at have set ham i ‘Ray’ og så er resten vist historie.

‘Gold Digger’ endte med at tilbringe ti uger som nummer et på den amerikanske singlehitliste.

12. Britney Spears ’I’m a Slave 4 U’
Hvem var den tiltænkt: Janet Jackson

Pharrell og makkeren Chad Hugo havde som The Neptunes kronede dage i slut-90’erne og starten af 00’erne, hvor de stod bag en lang række pop-, hiphop- og r’n’b-hits. Blandt andet ‘I’m a Slave 4 U’, som varslede nye tider og nyt image for Spears, som hidtil mest var kendt som naboens datter. Nu blev det spillet (meget) på sex, og singlen klarede sig sjovt nok dårligst i USA, selv om den hittede stort i resten af verden.

Humlen ved det hele: The Neptunes havde oprindeligt skrevet sangen til Janet Jackson og hendes ‘All for You’-album, men hun endte altså ikke med at bruge den.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af