Det er ingen overdrivelse at kalde Max Martin for én af nyere tids største sangskrivere. Den svenske popgud har siden 90’erne været manden bag en lang række af de største hits kloden rundt, hvoraf første store gennembrud kom med Backstreet Boys’ ’Quit Playing Games (with My Heart)’ og seneste bidrag er Katy Perrys ‘Chained To the Rythm’ – tjek hans sindssyge diskografi HER. Hertil har svenskeren netop været nomineret til en Oscar for at have produceret Justin Timberlakes ‘Trolls’-sang ‘Can’t Stop the Feeling’ sammen med kollegaen Shellback.
Som udgangspunkt kan en producer eller sangskriver sjældent blive på toppen i mere end seks til syv år, men 45-årige Max Martin har nu holdt sin position i 20 – han er stadig den, de største stjerner ringer til, når de skal have lavet et hit, og i løbet af 2016 arbejde han sammen med både Adele, The Weeknd, Ariana Grande og G-Eazy.
Dog har han ladet sin indflydelse være så usynlig som mulig, og han giver af samme årsag egentlig ikke interviews. Men sidste år blev Martin tildelt den svenske Polar Music Prize for sin store indsats og gik i denne forbindelse med til at give et sjældent interview.
Her kommer han både ind på sin spæde start og udvikling i branchen, ligesom han deler ud af konkrete tips til den gode popsang.
Om hvorfor han ikke giver interviews:
»Fordi mit liv er meget nemmere uden opmærksomheden. Jeg er heller ikke på de sociale medier. Jeg gør slet ikke sådan noget. Jeg møder så mange mennesker, der har problemer med den slags. ‘Folk tænker dét eller dét om mig’. Men de mennesker ville slet ikke have den slags problemer, hvis de, ligesom mig, slet ikke havde læst det. Jeg kan godt lide at holde det simpelt«.
Om hvad der karakteriserer den gode popsang:
»Jeg kan kun sige, hvad jeg mener. Jeg mener, en god popsang skal kunne mærkes, når du hører den. Du kan lytte til sange, som teknisk set er fantastiske, som kan sætte hak af i alle boksene. Men for at en sang skal kunne mærkes, har du brug for noget andet. Det er utrolig vigtigt for mig, at du kan huske en sang efter den første eller anden gang, du hører den. At der er noget, der hænger ved, noget som får dig til at føle: ‘Jeg bliver nødt til at høre den sang igen’. Det er altafgørende. Noget du vil have igen. Og igen«.
Om popsangens evne til at forblive interessant:
»Du er nødt til at kunne have mere end én favoritdel i den samme komposition. Til at starte med, er du måske vild med omkvædet. Men når du så er ved at være lidt træt af det, bør du længes efter broen. Dagge (Martins tidligere og nu afdøde mentor Denniz Pop, red.) sagde altid: ‘Efter bare ét sekund bør du kunne være i stand til at genkende sangen’. Han bragte den tankegang med sig fra sin tid som dj. For at kunne holde folk på dansegulvet, når du skifter sang, skal du aldrig lade folk stå og gætte. Man skal med det samme kunne høre, hvad der kommer«.
Om at opnå denne effekt i sangens lyd:
»Det varierer fra sang til sang. Der bør dog ikke være for meget information i den overordnede lyd. Jeg arbejder meget på at få det hele til at stå så klart og distinkt som muligt. Der bør aldrig blive introduceret for mange elementer på samme tid. Ét af gangen. Ligesom i en film. Du kan ikke introducere ti karakterer i den første scene. Du er nødt til at lære én at kende, før du er klar til den næste«.
Om sit fokus på vokalen:
»Vokalerne er altid min største bekymring. Som producer er jeg tilstede hver gang, vi indspiller et vokalspor. Nogle producere lader teknikerne tage sig af det, mens de selv slapper af på sofaen. Men jeg kan godt lide selv at være der, selv at tage mig af det hele på computeren. Jeg vil gerne vide præcis, hvad der skete, og jeg har brug for at kunne genkalde det hele. At synge involverer en stor del psykologi. Hvis kunstneren har en dårlig dag eller synes det er kedeligt, bliver min rolle at agere coach. At få det bedste frem i kunstneren og hjælpe dem til at give deres allerbedste, når det gælder. En af måderne er at få dem ud af deres komfortzone. Opmuntre dem lidt, og få dem til at prøve nye ting af«.
Om at få sangens melodi og den vokale melodi til at fungere:
»Jeg har mange teorier, når det kommer til dette. Hvis du har et vers med masser at rytme, vil du helst kombinere det med noget, som ikke har. Længere toner. Eller noget som måske ikke starter på samme beat. Når jeg siger det her, er jeg bange for, det lyder som om, jeg har udtænkt et større koncept… Men sådan er det ikke. Det vigtigste er altid, hvordan det føles. Men det er rart at have teorierne ved hånden, hvis man går i stå. I de tilfælde kan du hive dem ind som et værktøj«.
»Hvis du lytter til ‘Shake It Off’ med Taylor Swift (han nynner versets melodi). Efter det segment er det nødvendigt med et par lange toner for at kunne kapere det hele, ellers bliver det simpelthen for meget information. Hvis der havde været lige så mange rytmiske elementer i delen lige før omkvædet… Giver det mening, hvad jeg siger? […] Du har behov for en balance hele tiden«.
Om at udvikle sig musikalsk og forblive på toppen i sit felt:
»Jeg føler, det er meget vigtigt at understrege det her: Størstedelen af de sange, der har ført mig hertil, er et resultat af hjælp fra mange forskellige folk. Jeg ville gerne dele Polar-prisen med så mange. Ingen nævnt, ingen glemt. Det er mit samarbejde med andre, der har gjort mig i stand til at blive ved ud over det gennemsnitlige for en sangskriver. Jeg har været velsignet ved at kunne arbejde med så mange unge mennesker. Hvordan gør de det? Det får mig til at arbejde hårdt og følge med«.
»Det handler også om at indse – efter at have gjort det her så længe – hvor vigtigt det også er at have det sjovt. I starten virkede det vigtigt at skulle bevise ting. ’Jeg skal vise dem. Se mig’. Men det er jeg færdig med for længe siden. Det, der driver mig i dag, er at lave fede ting og at have det sjovt. Det er gået op for mig, hvor meget sjovere det er, når man laver ting sammen«.
Du kan læse hele det indsigtsfulde interview HER.
I forbindelse med uddelingen af Polar Music Prize blev der også lavet et videointerview, hvor kunstnere som Britney Spears, Justin Timberlake og Katy Perry fortæller om deres arbejde med Max Martin – se det herunder.