Roskilde Festival: Otte ønsker til den endelige spilleplan

De fleste Roskilde-navne er annonceret, og nu er det så på tide at gisne om årets spilleplan. Her er otte ønsker, som vi håber går i opfyldelse.
Roskilde Festival: Otte ønsker til den endelige spilleplan
Roskilde Festival. (Foto: Benjamin Lund/Soundvenue)
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Megan Thee Stallion skal indtage Orange før Dua Lipa

Torsdag har vi tre bekræftede Orange-navne: The Blaze, Dua Lipa og Megan Thee Stallion. Førstnævnte er allerede annonceret til nattens afsluttende koncert, så Megan og Dua skal på inden da. Men rækkefølgen er ikke givet på forhånd.

I vores øjne er der dog ingen tvivl om, hvad det rette valg er. Dua Lipa kommer med de dansable disco-toner fra ‘Future Nostalgia’, og hvis man skal få sit hjerte knust på dansegulvet til tonerne af hendes sange, må det altså gerne være lidt sent.

Samtidig laver Megan rapkæftet hiphop med så meget nerve og fart over feltet, at folk stadig skal være klare i hovedet – hvis det er for sent på aftenen, kan man let få drukket så meget, at det bliver svært følge med i hendes bars.

Derfor: Lad Megan få 19.00-tiden, og lad Dua synge derefter, mens solen går ned. Og nu vi er i gang: Kan I ikke please overtale dem til at fremføre ‘Sweetest Pie’ sammen?

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Vær ikke bange for at sætte unge hitmagere på Arena

Der er en slags uskreven regel på Roskilde om, at de unge hitmagere – især hiphopnavnene – lige skal en tur forbi Apollo eller Avalon, inden de gør sig fortjent til Arena.

Det gjaldt for Stormzy, for Skepta, for Jungle, for Anderson .Paak, og for Young Thug (hvis Arena-koncert i 2020 blev aflyst). For slet ikke at tale om eksempelvis Lizzo og Rosalía, der dog endnu ikke har været at finde på Arena siden deres visit til en mindre scene.

Vi har oplevet det gang på gang: Nyere artister bliver booket til en mindre scene, men der bliver propfyldt i teltet, fordi de er aktuelle med materiale, der allerede har bevist deres stjernekaliber. Først med deres næste besøg får de Arena, hvor der rent faktisk er plads til alle.

Med to år uden Roskilde Festival er der mange hitmagere af denne slags. Polo G er måske endnu ikke et navn, dine forældre kender, men han debuterede på singlehitlistens førsteplads med ‘Rapstar’ fra 2021. Jack Harlow begik samme stunt med ‘First Class’ tidligere i år. Fra Danmark er Tobias Rahim og Artigeardit i samme kategori.

Roskilde skal ikke reservere deres næststørste scene til folk, der har været i gang i længere tid, men som ikke kan trække nær så mange folk til sig.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Overvej at sætte de ældre indienavne på Avalon

Vi lever ikke længere i en æra, hvor Kings of Convenience, The Whitest Boy Alive, Jimmy Eat World eller Modest Mouse er the talk of the town. Det er fedt med indie-nostalgi på plakaten, og vi glæder os da til at synge med på både ‘The Middle’ og ‘Float On’. Men gensynet bliver næppe en succes, hvis det foregår i et halvtomt telt.

Disse legacy acts er ofte bedre tjent med Avalon. Vi siger selvfølgelig ikke, at det er valget, der skal foretages 100 procent af tiden. Men det skal i hvert fald ikke tages for givet, at de hører til på Arena.

I 2020 var både Jimmy Eat World og The Whitest Boy Alive booket. Den kasserede 2020-spilleplan viste os, at Jimmy Eat World var planlagt til Avalon (hvilket forhåbentligt også er planen i år), mens de nyligt gendannede The Whitest Boy Alive fik Arena (hvilket Roskilde godt må overveje grundigere denne gang).

Hvis de gamle navne får Avalon, kan deres arvtagere såsom Big Thief, Phoebe Bridgers, Mitski, Joyce og Fontaines D.C. måske indtage Arena. Det er trods alt at foretrække, at festivalens næststørste scene peger fremad.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. Tving os ikke til at vælge mellem Thom Yorke og Tyler, the Creator

Denne virker måske lidt underlig. Er der virkelig så stort overlap mellem alternativ hiphops mest markante stemme og det nye Radiohead-sideprojekt?

Nej, men hvis du er en af de mange, der tager til Roskilde Festival for at opleve internationale navne af særklasse, er Tyler fredags absolutte topbooking på Orange, mens The Smile er højdepunktet på Arena.

Fredag er også proppet med guf uden for headlinerne (Little Simz, Moses Sumney, Lingua Ignota, Arlo Parks), der nok skal gøre det besværligt at få tidsplanen til at gå op uanset hvad. Men hvis vi i det mindste kan skånes for at skulle vælge mellem Tyler, The Creator og Thom Yorke, er vi yderst taknemmelige.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. Få Fred Again.. til at lukke Apollo

På den kasserede 2020-spilleplan var det annonceret, at The Strokes skulle lukke Orange kl. 23.00 om lørdagen. De er booket til samme scene, samme dag i 2022, så mon ikke det bliver en lignende tid til lukketjansen?

Bagefter kan man oplagt bevæge sig over til Arena. Her lukker Tessa ballet – det har hun nemlig annonceret på Instagram.

Men nogle år har man altså bare lyst til at afslutte sin Roskilde Festival med en ordentlig udendørs klubfest. Det vil den engelske houseproducer Fred Again.. være i stand til at levere.

Han er så oplagt et navn til at lukke Apollo, at der praktisk talt ikke er andre kandidater. Hans sjælfulde housemusik kommer forhåbentlig til at skabe en samlende, kærlighedsfyldt afslutning på årets festival.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Nu, hvor vi er i gang – her er den ideelle måde at afslutte lørdagsprogrammet

I 2018 formåede Roskilde at skabe den perfekte spilleplan for afslutningen af festivalen. Og hvis de følger ovennævnte anvisninger med The Strokes, Tessa og Fred Again.., kan de meget vel matche (eller endda overgå) det i år.

Så lad os sætte et afslutningsnavn fra lørdagsprogrammet på hver scene.

Kelly Lee Owens var sidste navn på Gloria i 2018, og hendes dystre elektroniske toner er kun blevet mere populære siden da. Lad hende få Avalon-sluttiden.

Men der skal også gerne være mulighed for at lukke af med et ordentligt rockbrag – det kunne eksempelvis være på Pavilion, hvor Squid kunne indtage scenen med et af sidste års bedste album.

Vi har også den helt nye Platform-scene. Her er blandt andre den fremadstormende houseartist Julie Pavon booket til at spille om lørdagen. Hvis hun ikke er den ideelle afslutningsfest, er der ikke nogen, der er.

Så mangler vi kun den intime Gloria-scene. Hvad med noget til metalfolket? Old Man Gloom har den rette sans for dyster lyd, der rammer hårdest i de helt sene nattetimer.

Det ville være et regulært overflødighedshorn af gode måder at afslutte den første Roskilde Festival i tre år.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. Giv os et sidste Orange-navn lørdag

Idet Tessa skal indtage Arena, er der et faktum, vi skal forholde os til. Der er i skrivende stund kun to navne af Orange-format på lørdagsprogrammet: Haim og The Strokes. St. Vincent står ganske vist med lige så store bogstaver som dem, men Arena er nu engang der, hun passer bedst ind.

Dagens andre større bookinger hedder Big Thief, Idles, Rae Sremmurd, Kings of Convenience og BCUC feat. Sjava. Alle navne, der er bedre tjent med Arena eller endda Avalon.

Heldigvis plejer der jo at være en håndfuld nye annonceringer, der kommer sammen med tidsplanen, og det er på ingen måde uset, at et Orange-navn bliver annonceret på denne måde: Tidligere år er dette sket med blandt andre Nas, House of Pain og Empire of the Sun.

Festivalen har ganske vist sagt, at der ikke kommer flere headlinere, men så er det bare om at finde et navn, der er af Orange-størrelse uden helt at være en headliner.

Vi har snust lidt, og vi kan i hvert fald se, at Anderson .Paak er i Europa på det tidspunkt, og han har et hul i kalenderen. Så han er et muligt bud? Og ellers vil turnéaktuelle danske navne som Andreas Odbjerg og Cheff Records sikkert stå i kø efter tilbuddet.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. Giv os dugfriske vækstlagsnavne

På dette tidspunkt ville de indledende dages vækstlagsprogram typisk være fuldendt, men Roskilde Festival har valgt at udskyde det lidt, så vi kun har halvdelen indtil videre. Vi ønsker derfor, at man kan mærke, at de har taget sig lidt ekstra tid til at booke nogle navne, der er så friske, at festivalen næppe havde næsen ude efter dem for et par måneder siden.

Eksempler kunne være den skæve støjpopduo Baske, r’n’b-kometen Giift, den hårdkogte KDZ-rapper Adi$, electropopgruppen Kind Mod Kind eller det nye soloprojekt fra Ganger-medlemmet Ninna Lundberg.

Eller måske har Roskilde endda fået musik fra navne, der endnu ikke har udgivet noget? Der er allerede ét navn af denne slags på plakaten i form af rapperen Afskum (som vi er nysgerrige efter at få lyttet til).

Vi har fremhævet nogle navne, vi godt kunne tænke os at se, men vi er egentlig især interesserede i at blive overraskede.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af