21 Savage havde brug for hjælp på Roskilde Festival – og publikum var mere end klar
»Denmark, I need y’all to be Drake tonight, alright?«, råbte 21 Savage ud over menneskemængden på den mudrede plæne foran Orange Scene, inden han spillede ‘Rich Flex’, et af aftenens sidste numre.
Opfordringen er meget sigende for 21 Savages karriere. For ja, han har da tre soloalbum i bagagen, men han er i den grad også kendt for storhittende samarbejder med folk som Drake, Future og Travis Scott, hvor han nøjes med at lægge et enkelt vers.
Denne torsdag aften på Roskilde Festival var Savage alene på den store scene – hvis man altså ikke tæller dj’en Marc B, der stod for at varme publikum op i de første 10 minutter af den kompakte koncert, der sammenlagt blot varede en time.
Måske kunne Savage også have brugt en omgang opvarmning. Da han trådte ind på scenen til ’No Heart’ fra 2016, var hans tilstedeværelse i hvert fald temmelig tam.
Godt nok er Atlanta-rapperen ingenlunde kendt for at være en energibombe, snarere modsat. Savages rapstil og flow er netop tilbagelænet, minimalistisk og cool, og ingen havde forventet samme intensitet, som Doja Cat eksempelvis leverede på samme scene præcis et døgn forinden. Alligevel kunne man godt have regnet med lidt mere energi.
Energi kom der til gengæld fra publikum, der var mere end villige til at moshe og råbe med på Savages imponerende bagkatalog af storstreamede bangers. Allerede fra anden og tredje sang, Drake-samarbejderne ’Jimmy Cooks’ og ’On BS’, var fansene virkelig tændte.
Det var måske med til at live op i rapperen. Efter den lidt lade start begyndte han at være mere i kontakt med sit dedikerede publikum. Et lille smil viste sig under ’Peaches & Eggplants’, ’Née-Nah’ og ’Topia Twins’, mens Savage på velvalgte steder pegede ud over skaren, der afsluttede hans catchy bars i takt med ild- og røgkanonerne.
Her begyndte den dybe bas også endelig at rive lidt i brystet, heldigvis uden at overdøve vokalen. Savages raplevering var præcis og stod klart frem i lydbilledet, som lykkeligvis var forskånet for den dominerende backtrack-vokal, mange andre amerikanske rappere gør brug af til koncerter.
Koncerten var delt op i tre akter, hvilket blev signaleret helt bogstaveligt på den gigantiske bagskærm, der også løbende viste grafik samt fotos og videoer fra rapperens opvækst. Dette narrative element gav, ligesom på det nye album ’American Dream’, ikke så meget til oplevelsen.
Til gengæld fungerede opdelingen i praksis som målestok for koncertens energiniveau, der steg eksponentielt, jo længere hen vi kom i hitparaden. Fra karrierens tidlige hit ’Bank Account’, der afsluttede første akt, virkede 21 Savage til at være i oprigtigt godt humør (på sin egen afslappede måde) over modtagelsen – jeg så ham endda lave små hop på stedet!
»Y’all been turned up all night – I appreciate it«, sagde han, inden ’Spin Bout You’, ’Rockstar’, ’Creepin’’ og ’A Lot’ fik de fleste til at rappe og skråle med.
I de to sidste akter gav det nedbarberede setup mening. 21 Savages Roskilde-koncert udviklede sig til at blive ligesom hans bedste sange: enkel og effektiv.
Med et så raplystent publikum gjorde det ikke så meget, at han kun havde et enkelt vers på nogle af numrene. For publikum var mere end klar på at være Drake i aften.