1. ‘A Girl Walks Home Alone at Night’
På tirsdag, den 7. juli, holder vi forpremiere på denne hypede perle af en westernvampyrromance i Empire Bio – læs mere og køb billet HER.
Iført tyk eyeliner og muslimsk klædestykke går en mystisk pige rundt i spøgelsesbyen Bad Citys øde gader, hvor hun sætter hugtænderne i slemme mænd. Hun laver også forebyggende angreb og skræmmer således en lille dreng fra vid og sans, før hun stjæler hans skateboard – måske for at give ham en huskekage til senere i livet.
Samtidig følger vi en ung, James Dean-agtig mand, hvis far skylder penge til en ussel pusher. Og lad os bare sige, at de to historier krydser hinanden i denne forrygende genrefilm, som blander Tarantino og Jim Jarmusch med et aldeles originalt resultat til følge.
2. ‘What We Do in the Shadows’ (2014)
Fire vampyrer deler en lejlighed på New Zealand, hvor de jager om natten og går hinanden på nerverne inden døre om dagen. Særligt opstår der problemer, da en helt nyslået vampyr slæber en menneskeven, den flinke Todd, med ind i hjemmet, og når han render rundt og fortæller til alle og enhver på gaden , at han er vampyr. Heldigvis er der ikke mange, der tror ham.
Taika Waiti og Jemaine Clement fortæller historien som en found footage-mockumentary, og det er nøjagtigt så absurd morsomt, som det lyder. Der bliver taget pis på alle hjørner af vampyrmytologien, fra angsten for sollys, der bliver til betagede blikke på Youtube-videoer af solnedgange, til rivaliseringen med kvarterets varulvegruppe.
Hvis traileren ikke pirrer dig, skal du nok ikke se filmen.
3. ‘Only Lovers Left Alive’ (2013)
En filosofisk vampyrfilm? Jim Jarmusch’ übercool fortælling om Adam og Eva, der har været gift i flere århundreder, skærer genren som et humoristisk desillusioneret blik på den moderne verdens forfald.
Tom Hiddleston og Tilda Swinton er som født til at spille blodsugere, og undervejs dukker Mia Wasikowska op som det forstyrrende fremmedelement i deres særprægede symbiose. Det er intellektuelt, cool og stærkt humoristisk.
4. ‘Thirst’ (2009)
På jagt efter en kur mod en epidemi i Afrika får en ung præst frivilligt injiceret en farlig virus. Bivirkningen er, at han bliver afhængig af blod.
Hårdkogt sex og vold placerer ‘Oldboy’-instruktør Park Chan-Wooks vampyrfilm i den diametralt modsatte boldgade end ‘Twilight’s blufærdige tilnærmelser. Der er smæk for skillingen i ‘Thirst’, som ikke er for folk med sarte nerver.
5. ‘Lad den rette komme ind’ (2008)
Tomas Alfredson grundlagde nordic twilight-bølgen med sin dybt originale film om et 12-årigt mobbeoffer, der i 80’ernes Stockholm bliver venner med en anden outsider, vampyrpigen Eli.
Følsom skandinavisk socialrealisme mesterligt kombineret med blodig uhygge – og et af nyere nordisk films største mesterværker, der sendte Alfredson i raketfart til en international karriere. Han har siden lavet den ligeledes glimrende koldkrigsspionfilm ‘Tinker Tailer Soldier Spy’.
Læs også: Kom til Soundvenue Forpremiere på ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ på tirsdag