Man ville aldrig have troet, at folkevreden mod Kanye West kunne blive større end dengang med den infamøse Taylor Swift-farce under Video Music Awards i 2009, hvor den kære hr. West uden skyggen af selvindsigt vadede op på scenen under Swifts takketale og tog både sagen og mikrofonen i egen hånd.
Alligevel har Kanyes utilregnelige opførsel de seneste par måneder nået en ny personlig rekord i medieomtale: Han blev blandt andet set iført MAGA-hat, udsendte årtiets største troll-nummer i form af ’Lift Yourself’ og udtalte i et stort interview, at sort slaveri for ham lød som et »valg«.
Midt i al virakken forskansede han sig dog også på en bjergtop i Wyoming for at arbejde på ny musik. Frugten af dette arbejde inkluderer intet indre end fem album med udgivelsesdatoer spredt på bare en enkelt måneds løbetid, hvoraf det første, Pusha T’s diamanthårde ’Daytona’, landede for en uge siden som lovet.
Nu er tiden så kommet til Kanyes eget soloværk, det simpelt betitlede ’Ye’: Et syv numre langt miniværk, hvis cover er et nærmest Microsoft Paint-bearbejdet billede af de bjerge, musikken blev undfanget i. Vi har lyttet et par gange og kogt udtrykkene ned til de første umiddelbare indskydelser – serveret sang for sang. En fuld anmeldelse følger i næste uge.
1. ‘I Thought About Killing You’
Sfærisk gospel-beat svæver i baggrunden. Kanyes stemme er pitchet: »Today I seriously thought about killing you / I contemplated, premeditated murder / I think about killing myself, and I love myself way more than I love you, so…«.
Javel. Har han tabt sutten fuldstændig? Eller er det noget, han siger for chokværdiens skyld? Det er ikke helt utænkeligt hans seneste kontroversielle episoder taget i betragtning. Kanye fortsætter: »Just say it out loud to see how it feels / people say ‘don’t say this, don’t say that’ / just say it out loud just to see how it feels / weigh all the options, nothing’s off the table«.
Ok, så fik vi vist bekræftet sidstnævnte. Dyb bas indtræder efter Kanyes monolog og tilsyneladende rablende tankestrøm. Trommerne går ind, rappen starter: »I done had a bad case of too many bad days«. Pyha. Overvældende og rodet intro fra den kære hr. West.
2. ‘Yikes’
Lyder som en krydsning mellem ’808s & Heartbreak’ og ’Wolves’ fra ’The Life of Pablo’. Loopet vokalsample i baggrunden, selvfølgelig. Kanye kommenterer ligesom på introen store dele af virakken omkring ham de seneste måneder: Hans infamøse episode hos TMZ og voldtægtsanklagerne møntet på Russell Simmons rundes.
Endnu en dyb bas ulmer her, mens Kanyes flow faktisk fungerer flankeret af et fedt og ominøst omkvæd: »Shit can get menacin’, frightenin’, find help / sometimes I scare myself, myself / they take me on meds, off meds, ask yourself«. Han slutter af med at skrige og kalder sin bipolaritet for en superkraft. Megalomanen lever stadig i ham.
3. ‘All Mine’
’All Mine’ starter med et… interessant omkvæd. Er det G.O.O.D. Music-medlemmet Valee på falset? Ty Dolla $ign kigger også lige forbi. Kanye er i øst og vest igen med linjer om blandt andre Stormy Daniels og NBA-stjernen Tristan Thompson, der har et barn med Khloe Kardashian. Omkvædet fra Valee er virkelig ikke godt og kolliderer ret underligt med beatet. Tempoet er også mærkeligt, men måske er der en mening med galskaben, man ikke lige hører her på første lyt. Vi må lade tvivlen komme Kanye til gode.
4. ‘Wouldn’t Leave’
Hvis Chance the Rapper ikke har haft en finger med i spillet ved det her lækre stykke gospel, ved jeg ikke, hvem der har. Over nedtonet klaver og tempo adresserer Kanye igen infamøse hændelser her, blandt andre hans udødelige rant hos radioværten Sway og hans »Slavery sounds like a choice«-atombombe, der sendte så godt som hele kloden i blækhuset.
Det lyder i øvrigt som både Jeremih og Ty Dolla $ign på vokalerne, der begge klarer det betydeligt bedre end Valee tidligere. »I live for now, I don’t know what happen after here«. Vist meget sigende om ’Ye’ indtil videre: Rodet, overvældende og næsten takserende at høre på.
5. ‘No Mistakes’
»Make no mistake, girl, I still love you«. Smuk ode til Kim? Virkelig soulet indpakning her, hvor både Charlie Wilson og Kid Cudi hives ind til noget, der næsten lyder helt ’Late Registration’-triumferende, inden beatet vrider sig ud i noget lidt mere dystert. Hvis ’No Mistakes’ bekræfter noget som helst, er det, at Kanye stadig er et musikalsk monstertalent, hvis hjerne tordner rundt som en tornado.
6. ‘Ghost Town’
Lidt saloon-klaver, lidt orgel, lidt guitarstrenge, der lyder som Kanyes egen fortolkning af 70’ernes p-funk. John Legend mumler, inden Kid Cudi pludselig svinger ind fra højre og jamrer på sin karakteristiske facon.
Kanye overtager med en sangrappende melodi, der har potentiale: »Sometimes I take all the shine / talk like I drank all the wine«. Det må man nok sige. Igen ret rodet at lytte til: En rocket guitar og et mærkværdigt showband-agtigt break finder sted, mens rapper/sanger 070 Shake – endnu en fra G.O.O.D. Music-staben – bidrager med reverb-vokal. Og så vælter laserlyde ind i billedet. Uendelig svært at finde rundt i det her.
7. ‘Violent Crimes’
Ømskindet kvindelig vokal under et tykt lag autotune igen. Lyder som Dej Loaf. Igen en stærk gospelinfusion her, hvor melodien omdanner sig til noget interessant, inden Kanye tager over og rapper om familiekærlighed. Smooth klaver, dejlig glødende synth, og endelig lidt mere ro på sammenlignet med resten af albummet. Omkvædet kan helt klart et eller andet: »Dont you grow up in a hurry / your mama be worried«. Telefonsvarerbesked fra Nicki Minaj på falderebet.
Jep, det her album skal lige have lov at marinere i lidt tid.
Læs også: Coveret til Kanyes nye ‘Ye’-album er noget ganske særligt
Læs også: 10 linjer fra ‘Ye’, der (måske) kan hjælpe dig med at forstå Kanye West