James Blake

Efter at have flirtet med Sam Cooke og Bon Iver er James Blake nu tilbage i stalden hos R&S, og rent musikalsk ligger ‘Love What Happened Here’ da også tættere på ‘CMYK’ fra selvsamme pladeselskab end på hans selvbetitlede debutalbum. Hvor en ep med Blakes navn på coveret plejer at være garanti for en musikalsk oplevelse, hvor alle sammenligninger oftest syntes utilstrækkelige, er ‘Love What Happened Here’ noget lettere at komme ind på livet af.

Titelnummeret blander tangenterne fra debutalbummet med mikroskopiske vokalsamples, der leder tankerne tilbage på hans r’n’b-eskapader som Harmonimix. På B-siden er ‘At Birth’ en mørk og mystisk fusion mellem et pulserende technofundament og en papirtynd falset, mens den demonstrativt dubbede ‘Curbside’ sender et anerkendende nik til de tidlige nullers hiphop.

Blakes talent som musiker og producer skinner tydeligt igennem på de tre vidt forskellige numre, men selv om ‘Love What Happened Here’ læner sig op ad hans tidlige værker, er ep’en ikke øjenåbnende på samme måde som førnævnte udgivelser, hvor Blakes lydbilleder var nærmest overvældende mættede. Den følelse af brændende nødvendighed, der gennemsyrede hans elektroniske ep’er, er simpelthen ikke til stede i samme grad her. Det betyder ikke, at musikken ikke holder, men nærmere, at Blake måske har forkælet os for meget med musik, der fik alt andet til at synes underligt irrelevant.

James Blake. 'Love What Happened Here'. Ep. R&S.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af