Veto – elektronisk ekstase
Klokken var 18.30 fredag aften, da Veto gik på scenen i det kæmpemæssige Arena-telt. Og da de gik af fem forrygende kvarter senere, kunne man kun bande og svovle over, at Århus-kvintetten ikke havde indtaget Orange Scene torsdag aften klokken 18.30 i stedet. For imens Teitur var lidt af en nedtur som åbningsnavn på den store scene, så ville Vetos elektroniske energi utvivlsomt have gjort underværker samme sted.
Takket være kombinationen af et ekstremt effektivt orkester og et ekstremt hengivent publikum, blev det danske sceneshow ophøjet til international klasse. Folk var på fra første sekund af åbningsnummeret ‘You Say Yes, I Say Yes’. Forsanger Troels Abrahamsen var seancens centrum, med fuldskæg og fuld kontrol over sin suveræne og smidige stemme, der dog indimellem var lige ved at kamme over i det hysteriske. Men omvendt skabte det kun endnu mere hysteri blandt publikum, der uden opfordring kvitterede med konsekvente klapsalver, selv i de perioder, hvor dur blev til mol, og dansen afløst af dysterhed. »Hold da kæft, mand« måtte frontmanden da også udbryde undervejs.
Siden det synthrockede debutalbum ‘There’s a Beat in All Machines’ er Abrahamsen & co. faldet for minimal techno og house, og derfor har bandet skruet ned for den guitarbaserede indierock, og i stedet ladet enkle, elektroniske elementer styre lydbilledet. Og med fem sammenhængende og superskarpe ekstranumre blev kulminationen nået med den hårdføre ‘Built to Fail’, der i det godt fyldte og feststemte Arena-telt skabte ekstase som et dansk bud på electro fra den franske skole, fyldt med distortion og digitale drøn.
Den danske åbning af Roskilde Festival kom 24 timer for sent. Men den var værd at vente på.