Soffie Viemose – inderlig tristesse og sirlig elektronik
Selv i verdens lykkeligste nation kan det unge tungsind leve i bedste velgående. Det beviste 26-årige Soffie Viemose, omend ikke i fremtræden så i de melankolske elektroniske vignetter hun leverede.
For Viemose tegner et varemærke af detaljerig produktion sig allerede. Således kunne man under det nedtrykte og rolige keyboard på ’Gift’ finde effekter der krøb frem og tilbage i lydbilledet som småkravl på en havbund. På ’To the Woods’ lød det elektroniske krimskrams meget passende som fodtrin på vej ind i, ja, skoven.
Læs live-anmeldelse: Eloq på Roskilde Festival
Koncerten igennem kæmpede Viemose og co. med lydproblemer, især da en monitor gik ud under ’You Want More’ og kortvarigt gjorde en ende på de atmosfæriske loops. Ukuet sang Viemose sig igennem sine instrukser til lydmanden og det endda med rim. Helt fortjent fyldte sangerindens stemme en del, og Viemose viste hvor langt ind i folks hjerter man kan nå med inderlighed og indlevelse fremfor teknik. Sangerinde brød dog også med det lidt pæne udtryk og viste tænder på et par nye sange fra det kommende debutalbum, hvor hun tog vokalmanipulation a la Fever Ray-light i brug.
Selvom man måske godt kunne have ønsket sig mere afveksling i tempo, gjorde afslutningsnummeret det klart, at Viemose gør det bedst i de stille stunder. Over boblende baggrundslyde tog sangerinden den udskældte autotune-effekt under kærlig behandling og beviste, at den ikke behøver give kald på integriteten.
Interview med Soffie Viemose efter koncerten: