‘Halt and Catch Fire’ rammer sweetspottet mellem ’The Social Network’ og ’Silicon Valley’
Familiefædre med ondt i livet og skabet propfyldt med skeletter har været kabelnetværket AMC’s opskrift på succes. Først gjorde ’Mad Mens’ Don Draper det til højeste mode at rage på sekretæren, og så tog ’Breaking Bads’ Walter White dobbeltlivskonceptet til nye højder som kombineret gymnasielærer og meth-koger.
I AMC’s nye satsning, ’Halt and Catch Fire’, bliver samme vin hældt på nye flasker – men heldigvis på en virkelig forfriskende måde. Vi møder den småalkoholiserede, men geniale opfinder og familiefar, Gordon Clark (Scoot McNairy), der i start-80’erne spilder sit nørdpotentiale som lønmodtager i et dødsygt softwaresalgsjob hos it-firmaet Cardiff Electric i Dallas efter at have opgivet drømmen om selv at opfinde verdens første pc.
Lynhurtigt bliver vi introduceret til Gordon Clarks nye kollega, Joe McMillan (Lee Pace). Han er en aggressiv Gordon Gekko-agtig halvsociopat med en mystisk fortid og har planer om at bruge Clarks evner til at kopiere IBM’s flagskibsmodel og vende det spritnye pc-marked på hovedet.
I den pirrende åbningsscene, der er kunstfærdigt fortalt i slowmotion og hurtige klip, pløjer Joe McMillan nådeslåst igennem et bæltedyr på vejen i sit 80’er-dollargrin. Vi ser alle detaljerne hos det bløde, massakrerede dyr i et elegant billede på hans aggressive angreb på IBM, it-verdenens slumrende gigant. Og ’Halt and Catch Fire’ er netop den berusende historie om, hvordan naturkraften Joe McMillan vækker Gordon Clarks geni til live. Som i ’The Social Network’ og HBO’s nye ’Sillicon Valley’ er nørderne her de nye antihelte, der nok er skruppelløse og har skarpslebne rundsavsalbuer som Mark Zuckerberg og Steve Jobs, men er skæbnebestemt til at ændre verden med deres introverte genialitet.
Den velsmurte fortælling spiller virkelig med sin lækre fernis af 80’er-nostalgi, særligt i montagen, hvor Gordon Clark over et funklende electrobeat kopierer IBM’s pc med rytmiske krydsklip mellem maskinens pastelfarvede dioder og grønne printkort.
Plottet i seriens pilot løber så logisk og gnidningsfrit af stablen, at man dårligt studser over, at vores to hovedpersoner rekrutterer den unge kvindelige programmørprotegé, Cameron (Mackenzie Davis), i præcis samme sekund, som hun bliver smidt ud af en bar for at hacke en Space Invaders-automat. Det er lovlig god timing, men på det tidspunkt er man så nysgerrig efter at se mere, at det største problem bliver ventetiden på afsnit to.
Kort:
I et sweet spot mellem David Finchers ’The Social Network’ og HBO’s nye ’Silicon Valley’-sitcom er AMC’s nye satsning en lækker, intens og cool nostalgihistorie om it-pionerer i 80’ernes Texas.
Læs også: Video: Se teaser til AMC’s afløser for ‘Mad Men’