‘Deliver Us from Evil’
‘Deliver Us from Evil’ kan på ingen måde kaldes en banebrydende horrorfilm. Den placerer sig bekvemt imellem to subgenrer, det overnaturlige gys og politidramaet, der – med få undtagelser til at bekræfte reglen, deriblandt Friedkins ’The Exorcist’ og Finchers ’Se7en’ – kun sjældent forlenes med ny tematisk dybde.
Den hærdede politimand Sarchie (Eric Bana) er vant til at efterforske ubegribeligt barske forbrydelser, og han patruljerer uanfægtet det betændte sydlige Bronx. Intet har dog tilnærmelsesvis forberedt ham på den exceptionelle ondskab, der en dag begynder at hærge området.
Han optrevler den fælles forbindelse mellem et hus med paranormale aktiviteter, et bizart dødsfald og mordet på et barn, der blev offer for sin moders spontane udbrud af tilsyneladende ustyrligt vanvid. I alle tre tilfælde var den forhenværende soldat Santino (Sean Harris) involveret, og nogle højst besynderlige omstændigheder under en katastrofal Irak-mission peger imod direkte dæmonisk indflydelse.
Sarchie er velsignet med en særdeles brugbar indre åndelig radar til at fornemme alskens metafysiske vederstyggeligheder. Dermed oplever han uhyggelige ting, andre ikke gør (han hører bl.a. støj og barnegråd i tide og utide), og hans syner giver instruktør Scott Derrickson anledning til en parade af mere eller mindre billige chok i form af de pludselige glimt, der optræder i karakterens plagede sind.
Filmen vinder en hel del på Derricksons evne for at gøre besættelse skræmmende, et talent han også gjorde brug af i den glimrende ’The Exorcism of Emily Rose’, og i kraft af hans stilsikre brug af stemningsmættede billeder: Closeups af en lampe, der ryster kraftigt uden nogen jordnær forklaring og på en spilledåse, der går i gang af sig selv. En uglebamse stirrer, vælter ned fra sin hylde på børneværelset og ruller langsomt hen imod os. Små, effektive detaljer.
Inden længe står den tillige på mere voldsomt modbydelige indslag, alt fra fluebefængte og lemlæstede lig til en opsprættet kat på et kors og, selvsagt, en djævleuddrivelse, der – til trods for at Édgar Ramírez er ganske god som Jesuitpræsten Mendoza – desværre føles meget lang i spyttet (og fråden).
Til gengæld er Joel McHale (’Community’) og Olivia Munns (‘The Newsroom’) respektive biroller som den dumsmarte makker Butler og konen Jen ret slemme – sidstnævnte mest fordi hendes replikker om, at Sarchie ikke engang er til stede, når han endelig er hjemme, grangivelig er trukket i en klichéautomat.
’Deliver Us from Evil’ påstås at være inspireret af virkelige hændelser, men dette bliver det kryptiske plot om helvedesporte ikke mere troværdigt og mindre tyndt og forvrøvlet af, og der bliver ikke spillet helt nok på vores frygt for at lade det, vi er allermest bange for, få overtaget.
Kort sagt: Uden instruktør Scott Derricksons kyndige etablering af utryghed havde den overnaturlige gyser ’Deliver Us from Evil’, der følger genreformlerne til punkt og prikke, hovedsagelig været forfærdende i sin middelmådighed.