‘Fortitude’
»Fortitude er det eneste sted i verden med garanti for et stille liv«, siger Sofie Gråbøls borgmester og politidirektør om sin by koldt placeret et sted over polarcirklen i et underskønt islandskab indhyllet af grønligt nordlys.
Hun prøver at sælge pressen idéen om et luksushotel, der skal lokke turister til hendes paradis-på-jord. Hvilket virker som et lettere naivt projekt, al den stund at de første afsnit vrimler med tvivlsomme, drikfældige indbyggere, mystiske sygdomme, dødsultne isbjørne og skarpladte rifler.
Det er der (måske) en pointe med, for seriens centrale konflikt er menneskets ubarmhjertige udnyttelse af naturen. Fronterne er trukket skarpt op. På den ene side vil Gråbøl trække turister til midt i en uberørt gletsjer. På den anden side driver Professor Stoddart (Eccleston) et naturhistorisk forskningscenter, hvis fremmeste opgave er at blive klogere på og bevare naturen. En vintage omgang ’kultur vs. natur’, med andre ord, og så: En voldsom forbrydelse, den første af sin slags i Fortitudes historie. Yeah, right! I de to første afsnit er vi vidne til et slagsmål, pengeafpresning, en mand, der skyder en anden mand i hovedet, og turister, der truer betjente med en pistol.
Den lille afsidesliggende by som mikrokosmisk metafor kender vi fra et hav af nyere serier med ’The Returned’, ’Fargo’ og ’The Leftovers’ som de mest vellykkede. Indtil videre lykkes det også at fascinere her. Hvorfor taler den mystiske Elena i uhyggelige gåder? Og hvorfor dækker byens sherif over en gammel mands uheldige geværsigte? Det hele er både forvirrende og pirrende.
Seriens kulisse er dens helt store trumfkort. Vi befinder os i iskoldt, ’Insomnia’-agtigt landskab, hvor solen – alt afhængig af årstiden – er enten ikkeeksisterende eller evigt tilstedeværende. Et nordlys-glitrende paradis eller helvede, alt efter sæson.
I stor stil kan vi konstatere, at Nordic Noir-bølgen går over Nordsøens breder. ’Fortitude’ får for tiden følgeskab af ’Mord uden grænser’, og succesformlen synes at være: Et mørkt nordisk miljø, en dansk skuespiller og en bestialsk mordgåde. ’Fortitude’ har alle tre ting. Men foreløbigt ikke så meget mere.
Kort sagt:
Medieimperiet Sky prøver kræfter med nordic noir i den (indtil videre) lidt generiske ’Fortitude’, der udspiller sig i et smukt fotograferet nordlyslandskab. Castet er imponerende (Gråbøl, Tucci, Eccleston, Gambon), men endnu er det uklart, om englænderne er lige så efne som deres danske kolleger til at levere iskolde mordgåder.
Anmeldelsen er baseret på de to første afsnit.