1. Charlotte Sieling, instruktør
Danmarks tv-serie-håndværker par excellence har for alvor fået fodfæste i USA.
Efter solid instruktion i de hjemlige successerier ’Rejseholdet’, ’Krøniken’, ’Forbrydelsen’, ’Broen’ og ’Borgen’ fattede de amerikanske tv-producenter interesse for Charlotte Sieling og sikrede sig hendes tjenester i serier som Emmy- og Golden Globe-vinderen ’Homeland’, den Guillermo Del Toro-producerede ’The Strain’, svindlerserien ’White Collar’ samt den fremragende ’The Americans’.
Sieling er egentlig uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole, men efter en personlig og professionel krise i midt-90’erne valgte hun at skifte karrierespor og lod sig optage på Filmskolens manuskriptlinje. Hun er således ikke filminstruktør af uddannelse, men har ikke desto mindre markeret sig som en af de mest kompetente håndværkere herhjemme.
Selv de mest professionelle udlændinge kan dog forskrækkes af mødet med Hollywood-nykker for fuld udblæsning. I et interview med Soundvenue beskriver Sieling optagelserne på ’Wayward Pines’ med den brovtende Hollywood-hunk Matt Dillon i hovedrollen på følgende vis:
»Jeg bruger 12 timer om dagen på forberedelse, og om aftenen skriver jeg manuskriptet om til klokken fire om natten sammen med Matt Dillon, der ikke var tilfreds. På et nedlagt sindssygehospital om natten er der nerver på, fordi vi skal lave en lang scene i ét skud. Jeg tisser i bukserne af angst. Bogstaveligt talt. Det må være sådan, det er at være i krig«.
2. Eric Kress, fotograf
Fra Mikkel Munch-Fals’ Solondz-inspirerede ensemblefilm ’Smukke mennesker’ til de Fridthjof-producerede samlebåndskomedier ’Blå mænd’ og ’Julefrokosten’. Fotografen Eric Kress må siges at have smag for både det kunstneriske og kommercielle.
Han vandt en Robert for sit arbejde på Lars von Triers mesterlige hospitalsserie ’Riget’ i 1995 og slog endegyldigt sit navn fast i år 2000, hvor han blandt andet fotograferede Anders Thomas Jensens megahit ’Blinkende lygter’.
Hans arbejde på de stiliserede, skandinaviske krimisuccesser ’Mænd der hader kvinder’, ’Kvinden i buret’ og ’Fasandræberne’ fik Hollywood til at vifte med lukrative kontrakter, og Kress indfangede snart Liam Neesons hævngerrige cirkelspark i ’Taken 3’.
I år gør han sig blandt andet som DoP (director of photography) på Terry Nemeroffs krimidrama ’The Knife Thrower’ med Jason Flemyng (’Snatch’, ’Lock, Stock and Two Smoking Barrels) og danske Lars Mikkelsen.
3. Martin Bernfeld, klipper
Fra videobutikken i Greve til hovedklipper i Hollywood. Bernfelds personlige rejse mod filmfolkets forjættede land er en succeshistorie så sukkersød, at den næsten fremstår uvirkelig.
Efter fem år som klipper hos TV-Danmark, blandt andet på det hyperpopulære realityshow ‘Big Brother’, tog Bernfeld springet til spillefilmen med børnekomedierne ’Krummerne – Så er det jul igen’ og ’Bølle Bob og Smukke Sally’.
Ambitionerne var dog til mere, og den unge klipper drog i 2007 til USA for at studere på American Film Institute i Los Angeles. Opholdet på den velrenommerede filmskole kulminerede i en praktikperiode på Steven Spielbergs ’Tintin’-film, hvor Bernfeld fik mulighed for at suge til sig fra sit store idol, Spielbergs hofklipper Michael Kahn.
Siden har han selv fået chancen som hovedklipper i film som ’Piranha 3DD’ og ’Project Almanac’, ligesom han har stykket den kommende ’Paranormal Activity’-film sammen. Det ville være synd at sige, at Bernfeld lægger navn til kunstneriske nybrud i filmindustrien, men han har ikke desto mindre realiseret sin drengedrøm og frister en succesrig tilværelse som filmklipper under L.A.’s palmetræer.
4. Eigil Bryld, fotograf
Den foreløbige kulmination på Eigil Brylds karriere indtraf, da han stjal en Emmy-statuette for snuden af sværvægterne ’Breaking Bad’ og ’Game of Thrones’ for sine stilrene, kølige billeder i ’House of Cards’. Bryld var med til at fotografere 11 afsnit i første sæson af det slagkraftige Netflix-flagskib med Kevin Spacey i front, og han udstak som DoP på seriens pilot det visuelle udtryk sammen med episodens instruktør, selveste David Fincher.
Også på filmfronten har Bryld markeret sig stærkt som hovedfotograf på Jane Austen-biografien ‘Becoming Jane’, den forrygende (og fejende flotte) Colin Farrell-komedie ’In Bruges’ samt James Marshs ’Wisconsin Death Trip’, der indbragte ham en BAFTA for bedste fotografering i en faktaproduktion.
Han har kun ét projekt i støbeskeen i skrivende stund, men hvilket ét! I Justin Chadwicks (’Den anden søster’, ’Mandela: Vejen til frihed’) ’Tulip Fever’ indfanger han tre af de mest spændende skuespiltalenter i Hollywood netop nu: Alicia Vikander (’En kongelig affære’, ’Ex Machina’), Jack O’Connell (’Starred Up’, ’Unbroken’) og supermodellen Cara Delevingne. Og nå ja, den dobbelte Oscar-vinder Christoph Waltz.
5. Lars Knudsen, producent
Lars Knudsen ofrede alt for at realisere sin drøm om at blive filmproducer. Efter et hav af afslag fra de danske produktionsselskaber forlod han hjemlandet og flyttede til L.A. for at tvinge sig vej ind i Hollywoods drømmefabrik.
Det lykkedes ham via ukueligt gåpåmod og selvopofrende dedikation at få foden inden for hos sit store idol, Scott Rudin, og snart blev han udnævnt som hans personlige assistent – en rolle, han blandt andet udfyldte på ’The Hours’ med Nicole Kidman, Meryl Streep og Julianne Moore.
I 2006 realiserede Knudsen dog sin livslange drøm om at starte sit eget produktionsselskab fra bunden, da han sammen med amerikanske Jay van Hoy grundlagde det New York-baserede selskab Parts & Labor. Allerede fra første færd demonstrerede den unge producentduo et unikt øje for at spotte talentfulde indie-instruktører, og de producerede derfor flere festivalhit – blandt andet den nu feterede Kelly Reichardts ’Old Joy’.
Indie-profilen fornægter sig fortsat ikke hos Parts and Labor, men projekterne er løbende vokset i størrelse. Blandt andet har Knudsen produceret perlen ’Beginners’ med Ewan McGregor og Christopher Plummer samt ’Ain’t Them Bodies Saints’ med Rooney Mara, Casey Affleck og Ben Foster. Som en stribe af selskabets øvrige film blev sidstnævnte skamrost på Sundance-festivalen.
Lars Knudsen har samtidig udtrykt et udtalt ønske om at hjælpe unge, danske instruktører med drømmen om den amerikanske filmbranche til at få foden ind i det forjættede land, og han er involveret i det dansk-amerikanske samarbejde ’Creative Alliances’ med instruktører som Per Fly, Lone Scherfig og Ole Christian Madsen. Han ved om nogen, hvordan det gøres.
6. Jacob Groth, komponist
Den 64-årige komponist Jacob Groth er en rutineret ræv i den danske filmbranche, kendt for såvel sit mangeårige samarbejde med Søren Kragh-Jacobsen (’Drengene fra Skt. Petri’, ’Otto er et næsehorn’, ’Skagerrak’) som sin musik til tv-serierne ’Taxa’, ’Rejseholdet’, ’Ørnen’ og ’Krøniken’. Men det var først efter Niels Arden Oplevs Stieg Larsson-filmatisering ’Mænd der hader kvinder’, at komponistens melodier fik liv uden for de danske grænser.
Som Oplevs hofkomponist fulgte Groth således med instruktøren til USA for at lægge toner til ‘Dead Man Down’, og efterfølgende blev han i de amerikanske omgivelser med serien ’Unforgettable’ og Dolph Lundgren-kæbeknuseren ’Skin Trade’.
7. Mikkel Bondesen, producent
Bondesen specialiserede sig i sin karrieres spæde faser i at sælge danske filmsucceser til Hollywood, heriblandt ’Klatretøsen’ (’Catch That Kid’) og ’Midsommer’ (’Solstice’). Han har siden tjent som executive producer på AMC’s amerikanisering af ’Forbrydelsen’, ’The Killing’, ligesom han har lagt navn til serierne ’Burn Notice’ og ’100 Code’ samt et afsnit af Amazons ’Bosch’.
Med sit selskab, Fabrik Entertainment, som han grundlagde i 2005, har han i de seneste år vundet nyt terræn i det ellers konkurrenceprægede tv-landskab, og i skrivende stund er han aktuel med Fox’ Billy Crystal-serie ’The Comedians’.
8. Kim Magnusson, producent
Magnusson har sat sit tydelige præg på dansk film, først via produktionsselskabet M&M Productions, hvor han sammen med sin far Tivi Magnusson udviklede Anders Thomas Jensen (med hvem Kim vandt en Oscar for kortfilmen ’Valgaften’), senere som direktør for Nordisk Film, hvor han stod bag successer som ’Terkel i knibe’ og ’Pusher II’, inden han blev fyret i 2009.
Selv om man må spejde langt efter Hollywood-produktionerne på Magnussons cv, er produceren en af de mere indflydelsesrige danske filmfolk i USA. Magnusson fungerer i høj grad som brobygger mellem den danske og amerikanske filmindustri, og via sit effektive benarbejde i kulissen har han sørget for salg af rettigheder, finansiering af projekter samt åbnet døre for unge, danske filmtalenter med drømmen om USA.
Magnussons blik for talentfulde instruktører har udmundet sig i fem (!) nomineringer og to triumfer i Oscar-uddelingens kortfilmkategori.
Læs også: Otte danske filmtalenter, der kan slå igennem i år
‘Homeland’-instruktør Charlotte Sieling inspirationskilder