CPH:DOX: ’Town on a Wire’
Den israelske by Lod går linedans på afgrunden.
Byens omkring 75.000 indbyggere består af muslimer, jøder og kristne, og fredelig sameksistens ligger ikke lige til højrebenet. I konfliktdokumentaren ’Town on a Wire’ sætter Uri Rosenwaks og Eyal Blachsons Lod under fluen på væggen-lup. Resultatet er et granskende og nøgternt portræt af en by i hjertet af Israel på godt og ondt.
De to instruktører har kondenseret deres prisvindende tv-dokumentarserie ’Lod: Between Hope and Despair’ til skarpe og mere spiselige 95 minutter. Her er nogle nuancerede mellemregninger såvel som noget af kompleksiteten nok mistet, men budskabet desto hårdere optegnet. Sameksistens kræver hårdt arbejde. Konflikter løser ikke sig selv.
Det må den nyudpegede, fungerende borgmester sande, da han i 2011 tiltræder embedet. Nok er Meir Nitzan 79 år, men han forsikrer byens borgere og græsrodsaktivister om, at hans læge har godkendt helbredet – og at han agter at vie tre år til Lod. Nitzan er sympatisk, rolig og lyttende. En af filmens helte. En anden er socialaktivisten Faten Zinati. Med et determineret blik i de lynende, mørke øjne og et bankende hjerte for et medborgerhus, der rummer alle religiøse overbevisninger i Lod, er det hendes kamp og omfavnende ’hold’, man hepper på filmen igennem.
I modsatte ringhjørne arbejder Aaron Attias indædt på at få flere jødiske familier til at bosætte sig i den blandede problemby. Som leder af en forberedende militærskole i byen og med sine skarpe, nationalistiske holdninger tørner han ofte sammen med Zinati. Begge tror de selvfølgelig på lige netop deres sag af hele hjertet, og de to ildsjæles kampberedte kropssprog gør alene filmen seværdig. Også selvom kampene udspiller sig på leverpostejsfarvede kommunekontorer observeret gennem ikke videre oprivende kameravinkler.
Lod er en grim by. Forfalden. Det er på én gang ufatteligt og beundringsværdigt, at nogen så stædigt bliver boende og kæmper for et bankerot hul i jorden, hvor affald flyder i betonbyggeriernes gårde, og blodige bandeopgør farver gaderne røde om natten. Men det gør både Nitzan, Zinati og Attias fra hver deres perspektiv.
Rosenwaks og Blachsons kamera er med overalt. Når Nitzan som det første i sit nye embede sætter hårdt mod hårdt og beordrer en narkobule ransaget. På kirkegården, hvor bandeopgøret har krævet sit seneste offer. Her ser vi politiet undersøge liget midt imellem gravstenene. På lydsiden høres overflyvende helikoptere og politisirener.
Det er true crime af den nedslående slags. På passagersædet ved siden af Nitzan ser vi ham modtage nyheden om det seneste bandemord mellem byens rivaliserende, arabiske familier. Politiske kræfter vil smide familierne på byporten, men Nitzan taler empatisk for en fredsmægling mellem de to parter.
Ja, problemerne står i kø i Lod.
Virkeligheden overgår langt fiktionen i ’Town on a Wire’, hvor fascinerende hovedpersoner og enestående reportageoptagelser sætter billeder og ansigter på en veritabel hårdknude af en konflikt.