’Nobel’: Norge gør det igen med flot krigsdramaserie
Mit kendskab til den norske statskanal NRK begrænser sig til den geniale og meget omtalte ungdomsserie ’SKAM’. Men de skulle også have lavet en glimrende serie om Anden Verdenskrig, atomvåben og telemarkens helte (med Søren Pilmark som Niels Bohr) i form af ’Kampen om tungtvannet’ og en fantastisk filmatisering af Lars Saabye Christensens roman ’Halvbroderen’.
Med den aktuelle ’Nobel’ er endnu et kvalitetsprodukt udkommet fra vores olierige norske naboer, og DR Drama må efterhånden se sig selv overtrumfet.
I ’Nobel’ bringes konsekvenserne af krigen i Afghanistan hjem til fædrelandet ligesom i Tobias Lindholms ’Krigen’. Vi følger den norske elitesoldat Erling Riiser (Aksel Hennie) og hans enheds oplevelser i Afghanistan. I en afgørende åbningsscene lægger han hånd på en afghansk kvinde for at beskytte hende, men dødsstempler hende samtidig i hendes Talebanmands øjne. Det er efterspillet fra den hændelse, som følger Erling hjem til Oslo, hvor han bor med sin hustru, elitebureaukraten i Udenrigsministeriet Johanne Riiser (Tuva Novotny, som også spillede hustruen i ’Krigen’).
Det dobbelte blik på krigen, bureaukratens og soldatens, er, hvad der gør ’Nobel’ ekstra interessant.
Serien kører efter anslaget i to spor: Et nutidsspor i Oslo, hvor vi følger konsekvenserne af udsendelsen i Afghanistan, og et flashback-spor, hvor begivenhederne i Afghanistan langsomt afsløres. Det skaber en god dynamik. Serien er godt produceret, de afghanske scener er især overbevisende, og den lille norske eliteenheds kombinerede afslappethed, individualisme og professionalisme er lige i øjet.
Patruljeføreren Jon Petter, som bliver mere og mere desillusioneret med indsatsen, fanges rent af Anders Danielsen Lie, kendt fra Joachim Triers ’Reprise’ og ’Oslo, 31. august’. Danske Danica Curcic gør det også fornemt som oversætteren og sprogeksperten (som ikke kan norsk) Adella. Serien benytter sig lige lovligt meget af den håndholdte, hurtigklippende stil, som kan blive trættende i længden, men er ellers af international kvalitet, som man siger.
Det er forfriskende at se en statsautoriseret kanal sætte fokus på noget så komplekst som krigen i Afghanistan og dens konsekvenser for de hjemvendte. Også selvom der kun bliver kradset i overfladen af problematikken, i hvad der hovedsageligt er en thriller med nordic noir- og drama-elementer.
Thriller-delen er yderst velfungerende, mens dramaet nogle gange bliver lidt gumpetungt og kunstigt overforklarende. Som fem minutter efter Erling er kommet hjem fra sin udsendelse, og sønnen bliver overfaldet af et par andre drenge i en park, så han kan få lov at sige: »Jeg sagde til dem, at du ville skyde dem, far« og derved problematisere soldatens dobbeltrolle som dræber (nogle gange af små drenge) og familiefar.
Langt de fleste scener fungerer dog, ikke mindst fordi castet er så velspillende. Og mens Erling og Johanne foreløbigt er lovlig ferske hovedpersoner, er der usædvanligt spændende karaktertegning i birollerne.
Kort sagt:
’Nobel’ tør berøre noget så problematisk som krigen i Afghanistan og dens politiske og sociale konsekvenser. Kombineret med et medrivende plot, gode actionscener, høj produktionsstandard og et velspillende cast er ’Nobel’ endnu en appelsin i NRK’s turban.
Anmeldelsen er baseret på tre afsnit.