Håret er som Don Drapers – der er meget af det, og det sidder helt perfekt, da Jon Hamm sætter sig ned i en guldmalet hotelstol i Beverly Hills for at fortælle om sin nye film ’Baby Driver’, som er skrevet og instrueret af Edgar Wright.
»Jeg har efterhånden kendt Edgar i mange år, efter at jeg helt tilfældigt så hans film ’Shaun of the Dead’ og blev blæst fuldkommen omkuld. Det var en af den slags film, der bare satte sig fast, og bagefter kastede jeg mig over alt andet, han havde lavet«.
Da Wright i sin tid arbejdede med manuskriptet til ’Baby Driver’, skrev han det med Jon Hamm i tankerne, og skuespilleren sagde ja til rollen uden tøven. Det er kun sket to gange i karrieren, fortæller han.
»Den første gang var, da Kristen Wiig spurgte, om jeg ville være med i ’Bridesmaids’, og den anden gang var med Edgar og ’Baby Driver’. Jeg vidste bare, at det ville jeg, simpelthen fordi jeg stoler blindt på ham«, siger Jon Hamm, der brød igennem med de i alt 93 afsnit af ’Mad Men’, og i ’Baby Driver’ giver den som bankrøver.
»Det er fedt at få lov til at spille sådan en karakter. På trods af sine indre dæmoner var Don Draper helten i ’Mad Men’, og i ’Baby Driver’ er jeg er bestemt ikke nogen helt i. I begyndelsen virker den kriminelle løbebane muligvis tilforladelig og måske ligefrem sympatisk, men så kører det helt af sporet«, afslører Jon Hamm, der som resten af filmens skuespillere fik en minutiøs playliste udleveret sammen med manuskriptet.
»Stort set alle de andre har et tæt og misundelsesværdigt forhold til musik. Selvom jeg elsker det, har jeg ikke en tone i livet. Den fornemmelse Edgar har for musik og den måde, han bruger den på og formidler den videre i filmen, er helt fantastisk. Den bliver virkelig en karakter. Akkurat som han havde tænkt«.
Læs også: Interview med Edgar Wright – »’Baby Driver’ var som at fange en enhjørning med en lasso«
Læs også: ‘Baby Driver’ hyldes som en af de mest underholdende film i årevis – men titlen er i vejen