Joachim Trier er en af de ypperligste instruktører, vi har i Skandinavien. Vores egen filmredaktør placerede hans to første film, ‘Reprise’ og ‘Oslo, 31. august’, i toppen på sin liste over de bedste film fra dette årtusinde, og alligevel tænker man, at nordmanden burde have et større publikum herhjemme. Det kan måske skyldes filmenes forankring i realisme – men den undskyldning holder ikke længere.
Præmissen for hans nye film, ‘Thelma’, lyder umiddelbart som en søsterhistorie til ‘Firestarter’, ’Carrie’ og ‘Stranger Things’:
Efter en traumatisk barndomsoplevelse følger vi den sårbare pige Thelma (Eili Harboe), som er opdraget af strengt religiøse forældre. Hun oplever et nyt frirum, da hun begynder på universitetet i Oslo. De andre begynder at bemærke uforklarlige ting omkring hende, som da solsorte klasker mod et vindue og stopper hendes anfald. En af dem er Anja (sangerinden Okay Kaya).
Igennem mødet med Anja gennemgår Thelma en emotionel og ikke mindst seksuel opblomstring, som hun ikke kan forene med sin religiøse baggrund. Den indre spænding viser sig i form af stærkt erotiske drømme, men også i rystelser til stor fare for verden omkring hende.
‘Thelma’ blev tidligere på ugen indstillet som Norges Oscar-bud og havde forinden vundet hovedprisen ved Norwegian Film Critics Award, hvor den blev hyldet for sin store genrebevidsthed iblandet skandinaviske motiver og symbolisme. Ungdomsperspektivet og Oslo er velkendte elementer hos Trier, men genreelementerne er en interessant ny vej.
‘Thelma’ har premiere herhjemme 30. november.
Læs også: Joachim Trier: »Jeg gider ikke spille den der rolle som prætentiøs kunstner«