I mandags skrev vi, at Paramount havde indgået en aftale med Netflix om ’Ex Machina’-instruktøren Alex Garlands meget ventede anden spillefilm, ’Annihilation. Aftalen har den bivirkning, at filmen kun bliver vist i biograferne i USA, Canada og Kina, mens resten af verden må nøjes med at fange den på Netflix, hvor den bliver tilgængelig 17 dage efter verdenspremieren.
Forud gik et detaljeret spil mellem filmens to producenter David Ellison og Scott Rudin. Garland fik sin vilje i forhold til at bevare sin version af ’Annihilation’, som ifølge Ellison var »for intellektuel«, men han begræder, at Ellison trak det længste strå i forhold til dens internationale distribution.
»Det var virkelig en skuffelse. Vi lavede filmen til biografen. Jeg har overhovedet ikke noget problem med den lille skærm. Det bedste genreværk, jeg har set i lang tid, var ’The Handmaid’s Tale’, så jeg tror, der er et utroligt potentiale inden for den kontekst. Men laver du det (tv, red.), så laver du det til et medie, og du udtænker det på de betingelser«, udtrykker Alex Garland frustreret til Collider.
Der var klare forventninger om, at Alex Garlands næste film med et langt højere budget, et spektakulært science fiction-univers og nogle af tidens bedste kvindelige skuespillere ledet af Natalie Portman ville blive en af næste års store biografoplevelser, men sådan skulle det ikke være.
Man skal da også huske på, at ’Ex Machina’ var en slowburner i 2015, der heller ikke fik ordinær dansk biografpremiere. Den store hype kastede på et sent tidspunkt biografvisninger i Cinemateket af sig, men inden da havde mange nysgerrige danske filmseere utvivlsomt opstøvet på ulovlige sites. I den henseende er Netflix trods alt bedre end alternativet.
»Hey… det er, hvad det er. Filmen udsendes i biograferne i USA, hvilket jeg er taknemmelig for. Et af de store plusser ved Netflix er, at det kommer ud til mange mennesker. Og du har ikke den mærkelige ting med en åbningsweekend, hvor du undrer dig over, om nogen dukker op, og at den vil forsvinde efter to uger, hvis de ikke gør. Så det har fordele, men ud fra mit synspunkt og kollektivet af folk bag filmen var den lavet til det store lærred«, understreger Garland.
Der er netop udsendt en ny trailer fra ‘Annihilation’, hvor Natalie Portman uhæmmet fyrer skud af på, hvad der nu lurer derude af mystiske ting. Den øger nysgerrigheden – men man ærgrer sig også over, at Garlands ambitiøse ideer ikke bliver kastet lige så stort op herhjemme, som de var intenderet.
Læs også: De bedste film i 2017 – top 10-1