Sacha Baron Cohens mangedobbelte forklædningsshow, der er fundamentet for hans nye satireserie ‘Who Is America?’, har allerede efter to afsnit fået konsekvenser.
Republikaneren Jason Spencer trak sig i sidste uge fra sin post som folkevalgt i Georgia, efter Cohen som den israelske Mossad-agent og anti-terror-ekspert Erran Morad lokkede ham til at råbe »nigger« adskillige gange for åbent kamera, før han smed bukserne i et af Morads vanvittige instruktioner til, hvordan man kan bekæmpe islamistiske terrorister.
Andre af den britiske komikers ofre har dog håndteret maskespillet bedre. Kunstkonsulenten Christy Cones fik besøg af en anden Cohen-gestaltning, den tidligere straffefange Rick Sherman, der efter sigende laver malerier af sin afføring og sæd, og i øvrigt synes klart baseret på den autentiske fange Michael Peterson, som Nicolas Winding Refn og Tom Hardy forevigede i ‘Bronson’.
Cones møder Rick Sherman med et åbent hjerte, har (i den klippede version, i hvert fald) kun lovord til overs for hans kunst og donerer tilmed et intimhår til et af Shermans projekter. Og noget tyder på, at Cohen også havde en vis veneration for det venlige offer. Efter udsendelsen blev sendt, modtog Cones nemlig et håndskrevet brev fra Sherman, hvor han blandt andet skrev, hvor »dejligt det var at møde hende«. Han røbede også, at han var tilbage i spjældet efter for 15. gang at have gjort den samme ene ting forkert. Han vedhæftede naturligvis også det portræt, som han malede af Cones med sin lort og sæd.
Here is a copy of the letter from Rick Sherman (Sacha Baron Cohen) to Christy Cones #christyleaks #sachagate #WhoIsAmerica Received last weekend. The intrigue grows… pic.twitter.com/ObkiwIzrjJ
— Christy Cones (@ChristyCones) July 26, 2018
Christy Cones tager i det hele taget episoden med oprejst pande. I et interview med Vulture fortæller hun, at hun bestemt havde mistanke om, at det ikke var en helt normal situation under de 90 minutter, interviewede varede, men at hun spillede med og prøvede at virke engageret og underholdende, samtidig med at hun holdt en dør på klem for, at han var, hvad han sagde, han var.
»Kunst og satire gør ondt. Jeg ville bare ønske, at folk ville lade være med at tage sig selv så seriøst«, siger hun.
Christy Cones fortæller også til Vulture, at hun ikke tror, maleriet var lavet rigtigt af sæd og afføring. »Men det stank, hvad end det var«, tilføjer hun.
Læs også: Anmeldelse af ‘Who Is America?’