’A Bluebird in My Heart’: Ujævnt fransk drama skal ses for Roland Møller
CPH PIX: Det er lidt af en bedrift, at Roland Møller ind i mellem adskillige store Hollywood-produktioner har fundet tid til at medvirke i en lille fransk-belgisk film af krimiforfatteren Jérémie Guez, der her debuterer som instruktør.
’A Bluebird in My Heart’ er det danske stjerneskuds første internationale hovedrolle, og muligheden for at bryde fri af mindre skurkeroller har sandsynligvis vejet tungt for Møller. Og så endda med et på papiret interessant karakterstudie af en tidligere straffefange, som forsøger at bryde fri af sin barske fortid.
Castingen af Møller er oplagt, og fynboen bærer da også filmen – mere eller mindre ene mand – i rollen som Danny. Han er netop blevet prøveløsladt fra et fransk fængsel for en forbrydelse, vi aldrig hører nærmere om, og tropper op på et forstadsmotel med fodlænke og intentioner om at leve et bedre liv.
Motellet bestyres af den enlige mor Laurence (Veerle Baetens fra ’The Broken Circle Breakdown’), som har et lidt for godt kendskab til kriminelle. Hendes mand sidder inde og nægter at lade hende eller hendes næsvise teenagedatter Clara (Lola Le Lann) besøge ham, fordi han har forelsket sig i fængselslærerinden og vil starte ny familie med hende, når han kommer ud – et faktum moren endnu ikke har nævnt for sin unge datter.
Danny får charmeret sig ind som mellemled i det anstrengte mor-datter-forhold med sin indelukkede charme og karisma, hvor særligt Clara får et godt øje til den nye faderskikkelse.
Det er en forudsigelig historie, og Guez har svært ved at finde balancegangen mellem underspillet karakterstudie og patosladet in your face-symbolik.
Filmen går langsomt fremad uden den store drivkraft, men da Clara bliver voldtaget af den lokale dealer, finder filmen sit omdrejningspunkt. Danny kommer hende til undsætning og ender med brutalt at dræbe gerningsmanden i koldt blod – ude af stand til at undslippe sin kriminelle fortid. Nu er det bare et spørgsmål om tid, inden han må tage afsked med sin nyfundne surrogatfamilie.
Det hele er set bedre før, men ’A Bluebird in My Heart’ har et vinderkort i Roland Møller. Han spiller glimrende som en hårdfør kriminel, der også har et følsomt indre og et ønske om at slå sig ned og undslippe sin kriminelle løbebane. Særligt i scenerne med det unge talent Le Lann, der her ses i sin anden filmrolle, mærker man Møllers naturlige karisma.
Det er bare en skam, at manuskriptet ikke giver ham lov til for alvor at vise, hvad han duer til.
Læs også: Alle vores CPH PIX-anmeldelser samlet på ét sted