Med sine flere timer lange sekvenser af røvrystende dans på en natklub og en 13 minutter lang, eksplicit oralsexscene blev Abdellatif Kechiches ‘Mektoub, My Love’ på festivalens sidste dage den suverænt mest kontroversielle i årets Cannes-program.
Og da jeg forleden skrev om filmen fra festivalen, bemærkede jeg også, at det skulle blive spændende at høre, hvad skuespillerne havde at sige om oplevelsen. Instruktør Kechiche fik nemlig kritik af sine hovedrolleskuespillere Lea Seydoux og Adèle Exarchopoulos efter sin Guldpalmevinder ‘Adèles liv’ for, at han havde presset dem for hårdt i de også i denne film temmelig grafiske sexscener.
Og nu får vi de første indikationer af, at heller ikke hans nye film har været en dans på roser at bidrage til. Spekulationerne startede, da skuespiller Ophélie Bau forlod gallapremieren før klapsalverne og siden ikke var til stede ved hverken pressekonferencen eller det traditionsrige foto-shoot dagen efter. Det er hende, der lægger underliv til oralsexscenen, der udspiller sig på et toilet og er lige så lidt blufærdig som en pornofilm.
Nu kommer de franske aviser Midi Libre og Le Figaro med foruroligende rapporter om, hvordan sexscenen kom i kassen.
»Instruktøren havde diskotek-scenerne til at køre time efter time og udmattede skuespillerne, og optagelserne blev forlænget meget sent om aftenen«, hedder det fra en anonym kilde, der var tæt på produktionen.
»Han (Kechiche, red.) ville absolut have en sexscene, der ikke var simuleret, men skuespillerne ville ikke. Men han insisterede, som timerne gik, og mens alkohol løbende blev indtaget på stedet, lykkedes han med at få, hvad han ville«.
Kechiche blev sidste år anklaget for seksuelt overgreb, hvilket han kategorisk har afvist. Men mon ikke de nye forlydender vil gøre livet for hans nye film (installation nummer 2 i en trilogi) rigtigt svært. Det hjælper nok heller ikke, at den efter Cannes-premieren har en lidet flatterende 0 procent-score på anmeldelsessitet Rotten Tomatoes.
Læs også: Numsefilm er enten fjerdebølgefeminisme eller liderlig mandschauvinisme af værste skuffe
Læs også: Instruktør forsvarer numsefilm i Cannes – »Jeg vil hylde kroppen«