En af årets mest imødesete filmbegivenheder har uden tvivl været premieren på Martin Scorseses gangster-mastodont ‘The Irishman’, der i går blev vist for første gang under New York Film Festival.
Filmen har en beskeden spilletid på tre en halv time (Scorseses længste til dato), et budget på knap 160 millioner dollars (Scorseses største) og et fænomenalt cast med Scorsese-regulars Robert De Niro og Joe Pesci i front samt Al Pacino i sit første samarbejde med instruktøren.
Og så benytter filmen banebrydende CGI til at gøre særligt De Niro både yngre og ældre, når vi følger hans karakter Frank Sheeran fra hans medvirken i Anden Verdenskrig til hans arbejde for gangsteren Russel Bufalino (Pesci) og fagforeningslederen Jimmy Hoffa (Pacino) og frem til hans død i starten af 00’erne.
Det er Scorseses uden tvivl mest ambitiøse film til dato, men holder den? Det mener de internationale anmeldere i den grad. I skrivende stund nyder filmen status af at være 100 procent fresh på Rotten Tomatoes, mens den har en imponerende score på 92 ud af 100 på Metacritic, der samler alle anmeldelser.
Indiewire giver filmen topkarakter og skriver blandt andet: »’The Irishman’ er Scorseses bedste film om kriminalitet siden ‘Goodfellas’ og en klar illustration af, hvad der har gjort hans stemme som filmskaber så distinkt i snart 50 år. […] Med ‘The Irishman’ beviser Scorsese, at han er mere levende end nogensinde«.
Variety lovpriser filmen og skriver: »’The Irishman’ er et koldt, fascinerende langtids knockout – en majestætisk gangster-epik med is i sine årer. Det er den film, jeg tror, mange af os gerne ville se fra Scorsese: En statelig, ildevarslende opsummering, ikke bare et drama, men et opgør. En vision af den kriminelle underverden, som risler med ekkoer af instruktørens tidligere gangsterfilm, men som også tager os steder hen, som er modige og nye«.
New York Times er også yderst positiv over for filmen, som de beskriver som et »greatest hits« over gangsterfilm: »At se denne film, specielt hen mod dens lange, yndefulde afsluttende bevægelse, er som at føle en cirkel slutte. Det er ikke den sidste film, Scorsese kommer til at lave, og det er heller ikke den sidste film, nogen vil lave om mafiaen, men den når alligevel frem til et hvilested. Ikke et nemt et, overhovedet, eftersom ‘The Irishman’ kigger tilbage på en arv af vold, spild, af mænd, der er for hårde og onde til at blive sørget over. Et monument er en kompliceret ting. Men det her er stort og solidt – og også overraskende skrøbeligt«.
The Daily Beast beskriver filmen som »en episk, titanisk triumf«, men bemærker også, at effekterne til tider forfalder til videospillignende kvaliteter. The Hollywood Reporter skriver derimod, at man hurtigt vender sig til effekterne, som bruges sømløst gennem filmen, mens anmelderen også påpeger, at skuespillertrioen leverer »tre enormt effektive kontrapunktiske præstationer«.
Også på de sociale medier flyder det over med roser til filmen. Kritikeren Chris Evangelista fra /Film skriver blandt andet, at filmen »er et mesterværk. Sjov, episk og mest af alt melankolsk«.
THE IRISHMAN is good! takes 90 minutes to lock in & clear out the cobwebs / adjust to CGI, but the scope is a virtue, the performances are killer (Joseph! Frank! Pesci!) & it eventually coheres into a heart-stopping meditation on the myopia of time. an old man movie for the ages.
— david ehrlich (@davidehrlich) September 27, 2019
THE IRISHMAN is a masterwork. Funny, epic, and most of all, melancholy. It’s Scorsese confronting aging, legacies, and mortality. I may or may not have teared up at the end…
— Chris Evangelista (@cevangelista413) September 27, 2019
THE IRISHMAN: Pacino unhinges his jaw and swallows this thing whole like a python choking down a gazelle carcass, berserker mode king shit
— Charles Bramesco (@intothecrevasse) September 27, 2019
It’s a masterpiece. Period. #TheIrishman @TheNYFF
— Robert Levin (@Rlevin85) September 27, 2019
THE IRISHMAN: al pacino … oscar ?????
— karen han (@karenyhan) September 27, 2019
THE IRISHMAN – Audacious, epic, a film that feels like it spans lifetimes yet whisks by. Technically bold, performances raw and darkly humourous, it is the culmination of Scorsese's genre fascinations, and a late career triumph. Truly cinematic, demanding to be seen big #nyff57
— Jason Gorber @ #NYFF (@filmfest_ca) September 27, 2019
Boy. #TheIrishman is a fitting homecoming for De Niro, Pacino, Pesci, and Scorsese’s ode to gangster cinema. Hilarious and sharply written. A portrait of mortality and legacy, told like a culmination of everything we have ever seen in this genre. It’s LONG but never boring. #NYFF pic.twitter.com/OBTAXem4On
— Kevin L. Lee @ NYFF (@Klee_FilmReview) September 27, 2019
#TheIrishman is utterly exceptional – vintage Scorsese. It takes so much from his best films and then becomes its own. Three brilliant performances and the deaging was no problem at all. #NYFF @FilmInquiry @netflix pic.twitter.com/wTCwhuopY9
— Brent Goldman @ NYFF (@bgoldman22) September 27, 2019
‘The Irishman’ får premiere på Netflix 27. november. I USA har den biografpremiere fra 1. november, og vi kan kun håbe, at den også bliver vist på det store lærred i Danmark.
Læs også: Tom Hollands Spider-Man vender tilbage til MCU