’Last Christmas’: Romcom dyppet i George Michael-hits er følelsesporno for julehjertet
»You gotta have faith«, crooner George Michael adskillige gange på soundtracket i romancen ’Last Christmas’ aka. filmversionen af Mark Darcys elskeligt åndssvage julesweater i ’Bridget Jones’: lidt pinlig, ret fjollet, meget engelsk og dejligt varm.
Den åndelige opfordring synes i lige så høj grad at være en kæk bøn til et potentielt vinterkoldt publikum om at åbne deres hjerter, som det udvikler sig til et mantra for filmens 20-something-’Fleabag’-inspirerede-fuckup Kate (Emilia Clarke med sprittet drageånde), der falder for uendeligt overskudsagtige Tom (Henry Golding fra ’Crazy Rich Asians’, permanent stylet som en nystrøget GAP-reklame).
’Last Christmas’ – dirigeret af ’Bridemaids’-instruktøren Paul Feig og skrevet af Emma Thompson – favner ivrigt sin egen cheesiness med et glimt i øjet, juleglimmer på kameralinsen og George Michaels bagkatalog som uimodståelig emotionel indpisker for dem, der har brug for et ekstra skub under misteltenen (»Humbug!«, fnøs min indre Scrooge anmelderforarget og rodede diskret efter en kleenex under ’Praying for Time’ for fuld udblæsning).
Historien er et romcom-skræddersyet mashup af julefilmenes greatest hits, med ’Love Actually’, førnævnte ’Bridget Jones’ og ’It’s a Wonderful Life’ som de mest åbenlyse (og uopnåelige) forbilleder, hensat til et postkortpyntet London og krydret med en heftig dosis Brexit-kritik:
Vor antiheltinde Kate kom til England som barn, da familien flygtede fra krig i Jugoslavien, og særligt hendes mama (Thompson) frygter nu for det voksende fremmedhad i samfundet (»Jeg bebrejder polakkerne!«, klager matriarken selv hyggeracistisk).
Kyniske Kate med de vingeskudte drømme om en sangkarriere har dog ikke meget til overs for familien. Hun er blevet smidt ud af endnu en roommate, sætter venskaber over styr som egotrippende sofasurfer og orker dårligt at løfte en sarkastisk finger på sit arbejde som nisseklædt salgsassistent i en Covent Garden-butik for opskruet jule-lir, hvor chefen Santas (Michelle Yeoh, som spillede Goldings mor i ’Crazy Rich Asians’) tålmodighed er ved at slippe op.
Da Kate møder søde, hemmelighedsfulde Tom, tændes hendes sjæls lyskæde imidlertid langsomt én spinkel pære ad gangen, indtil øjnene funkler af forsigtige stjerner – også selvom mandens usvigelige gentlemanmanerer synes lidt for perfekte. »Spørger kvinder dig nogle gange, om du er seriemorder?« vil Kate vide. »Aldrig mere end én gang«, deadpanner Tom.
Kate er Emilia Clarkes mest lovende præstation post-Daenerys, der lykkeligvis vasker tavlen ren oven på hendes ulideligt lillepigenaive hovedrolle i tåreperseren ’Me Before You’. Og selvom Tom-karakteren havde nydt godt af et skvæt fræk gavtyvecharme a la (en yngre) Jude Law, er Golding udmærket som prototypen på prinsen, de fleste gerne ville gribes af på isen i skøjteringen.
Og nå ja, så dukker Peter Mygind gud hjælpe mig op som sauerkraut-passioneret skandinav i en bizar lille påmindelse om, at 1) Danmark vitterligt er en by i Tyskland for engelsktalende filmnationer, og 2) at der ikke skal mange shoutouts fra det store udland til for at få danske kritikere til at lolle under klaphatten.
Man kunne godt have håbet på mere skarpt sortkomisk bid fra Feig ved roret, men med Thompson som kreativ partner (der tidligere har pennet den ikke synderligt eksistensberettigede ’Bridget Jones’ Baby’) er der mere sukker end sauer over Kates juleeventyr, hvorfor dem, der på forhånd hverken er synderligt sultne på George Michael-magi eller romcoms givetvis vil opleve filmen som en hul prut i skorstenen.
Lige så nem ’Last Christmas’ er at skyde ned, lige så overraskende nem er den imidlertid at omfavne, og lur mig om ikke jeg kommer til at gense den i ny og næ på sofaen i juleferier fremover. Hvis ’Love Actually’ er genrens klassiske julemiddag med det hele, er ’Last Christmas’ den lille marcipangris i mandelgaven:
Ikke synderligt original, men uimodståeligt sød og med et twist på halen.
Kort sagt:
Det største julemirakel i ’Last Christmas’ er, hvor overraskende likeable den ellers sukkerovertrukne romcom er, svært bevæbnet med George Michaels greatest hits til at flette julehjerter i biografmørket. Men lad nu være med at jagte spoilers forinden.