Slutningen på stjernekrigen, der foregår i en galakse langt, langt væk, er nær. Den 18. december får ’Star Wars: The Rise of Skywalker’ dansk premiere, og instruktør J.J. Abrams forventes at sende ét af Disneys mange flagskibe af sted med et ordentligt læs mammon på slæb.
Ifølge The Hollywood Reporter har de blot fire ’Star Wars’-film, som er udgivet siden Disneys opkøb af Lucasfilm i 2012, allerede indtjent 4,5 milliard dollars. Til sammenligning kostede det overraskende køb af Lucas’ hjertebarn små fire milliarder dollars for Disney i sin tid. Og med løftet om slutningen på Skywalker-sagaen, som George Lucas satte til søs i 1977, bliver det næppe peanuts, ’The Rise of Skywalker’ forlader billetlugerne med.
Men altså. Det bliver selvfølgelig ikke slutningen på ’Star Wars’ som sådan.
»J.J. Abrams og jeg har stoppet fortællingen et sted, hvor vi anser Skywalker-sagaen for at have afsluttet sin ark. Men der er andre retninger i galaksen, som er utroligt spændende«, udtalte Chris Terrio, som skrev manuskriptet til ’The Rise of Skywalker’, til Polygon for nylig.
Skywalker-familien kan med andre ord lægge lyssværdet på hylden og forsvinde blandt stjernerne (lad os nu se…), men med en så massiv investering i brand-navnet og dets karakterer vil Disney sikkert fortsætte med at producere film og tv-serier fra galaksen, længe efter vi alle er døde og borte.
Lige nu ved vi dog ikke med sikkerhed, hvordan Disneys fremtidige film i sagaen vil se ud. Og så kan det vel ikke være et mere oplagt tidspunkt at spekulere vildt og voldsomt omkring franchisens fremtid.
Kaos i baglandet
Lige siden J.J. Abrams kickstartede den nye ’Star Wars’-trilogi i 2015 med ’The Force Awakens’, har vi hvert år fået en ny film i serien. I 2016 fik vi den første spinoff-film, ’Rogue One: A Star Wars Story’, som i sig selv skulle være begyndelsen på en række mindre ’Star Wars’-film, der ville fokusere på andre historier i Republikken og Imperiets evindelige magtkampe end Skywalker-familiens.
Videre gik det over stok og sten i 2017 med Rian Johnsons ’Star Wars: The Last Jedi’, der til trods for en gruppe ubehagelige mandebabyer blev rost for sin spidsfindige tilgang til den klassiske ’Star Wars’-historie. Men flagskibet kæntrede nærmest, da ’Solo: A Star Wars Story’ ramte biograferne et sølle halvt år efter ’The Last Jedi’ til skuffende billetsalg og apatiske kritikere.
På sin vis var ’Solo’ og ’Rogue One’ tiltænkt at være producer Kathleen Kennedys svar på det fanskabte ’Expanded Universe’, som havde været en officiel del af ’Star Wars’-kanonen, indtil Kennedy prompte smed samtlige annaler i affaldet.
Det eksperiment gik dog hurtigt i hundene. Allerede i 2017 hørte man om, hvordan den garvede producer, der har stået bag nogle af Steven Spielbergs største film, var blevet lige lovlig ivrig efter at hyre unge, spændende instruktørstemmer, som hun efterfølgende gav sparket.
Således blev Gareth Evans’ ’Rogue One’ drastisk ændret af manuskriptforfatteren Tony Gilroy. Komikerduoen Phil Lord og Chris Miller blev utidigt erstattet af habile Ron Howard på ’Solo: A Star Wars Story’. Og Josh Trank og Colin Trevorrow blev fyret fra henholdsvis en spinoff-film om dusørjægeren Boba Fett og ’Star Wars Episode IX’, altså den ’Star Wars’-film, som nu har J.J. Abrams tilbage i instruktørstolen og bag manuskriptet sammen med den lige så pålidelige Chris Terrio.
Siden da har problemerne fortsat med at hobe sig op. Så sent som i oktober i år forlod serieskaberne bag ’Game of Thrones’ D.B. Weiss og David Benioff en planlagt trilogi, som skulle have haft sin debut i 2022 og løbe ved siden af Rian Johnsons også planlagte trilogi.
De to filmfolk bemærkede på vejen ud, at de ganske enkelt ikke havde tid til ’Star Wars’, efter de indgik en lukrativ aftale med Netflix. Samtidig kunne Variety melde om splid mellem de to og Lucasfilm. Deres afsked kom da også i halen på en historisk foragtet sidste sæson af ’Game of Thrones’, og to dage efter de ved et panel mere eller mindre indrømmede, at de var inkompetente.
Tilbage står vi stadig med spørgsmålet om, hvem der er det skyldige parti: Er det den diktatoriske producer Kathleen Kennedy, som nægter at give sine instruktører kreativ kontrol? Eller er hun blot uheldig med Hollywoods endeløse strøm af middeltalentfulde hvide mænd, der konstant fejler opad i systemet?
Uanset hvad er spillet om tronen for alvor ved at blusse op hos Disney.
Kathleen Kennedy vs. Kevin Feige
2019 satte et passende sort punktum i Disneys regnskabsbog for årtiet, hvor de har domineret billetlugerne med en skræmmende konsistens. Under CEO Bob Iger, der overtog fra Michael Eisner i 2005, er det gamle studie gået fra USA’s største animationshus til landets største filmselskab. Det er sket gennem aggressive overtagelser af Pixar i 2006, Marvel Studios i 2009, Lucasfilm i 2012 og senest 21th Century Fox for den nette sum af 71 milliarder dollars.
Især Marvel har vist sig at være en uvurderlig investering. Producer Kevin Feige har her skabt et succesfuldt cinematisk univers gennem relativt ukendte Marvel-helte som Iron Man, Thor og Guardians of the Galaxy, der har holdt publikum i sæderne igennem 23 film, inklusive fire på top 10-listen over de mest indtjenende film nogensinde.
Men hvorfor nævne det i en artikel om ’Star Wars’? Jo, den evigt kasketbærende, selverklærede nørd Feige har angiveligt ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene og stoppe sit imperium ved Disneys underafdeling i Marvel.
I september kunne The Hollywood Reporter således rapportere, at Kevin Feige i fremtiden ville hoppe på ’Star Wars’-vognen sammen med Kathleen Kennedy.
»Kevin er en die-hard fan, så det giver glimrende mening, at disse to ekstraordinære producere arbejder sammen på en ’Star Wars’-film«, lød det mere eller mindre forudsigelige svar fra studiechefen Alan Horne.
Mellem linjerne fortæller Kevin Feiges ryk til ’Star Wars’ dog lidt om, hvor serien er på vej hen.
For med opkøbet af Fox og med streamingkanalen Disney+ i havnen har Bob Iger erklæret, at han forlader sin post, efter hans kontrakt udløber i 2021. Den tidligste dato for en ny ’Star Wars’-film er 2022, og Iger vil altså ikke forestå udgivelsen.
Imens synes fremtiden for ’Star Wars’ mere og mere at tilhøre Disney+. I et interview med The Hollywood Reporter fastslog Bob Iger, at de ville sætte farten ned med hensyn til nye ’Star Wars’-film. Imens ligner streamingtjenestens debutserie ’The Mandalorian’ om en maskeret dusørjæger i ’Star Wars’-universet resterne af Josh Tranks kollapsede Boba Fett-film. Og en rygtet filmtrilogi om Obi-Wan Kenobi med Ewan McGregor i hovedrollen er også flyttet til den lille skærm.
Det skifte er langt fra tilfældigt. Pilen som Igers afløser peger mod Kevin Mayer, der netop står for Disneys streaming-afdeling, herunder deres enorme investering i Disney+, der kommer til Danmark næste år. Selv med stadigt mere opulente budgetter til tv-serier, er der stadig langt til udgifterne på en stor blockbuster, og fra Disneys side mindsker tv-serierne risikoen for finansielle tab.
Kathleen Kennedys række af ’A Star Wars Story’-spinoff-film kan meget vel allerede skrinlagt efter ’Solo’s for Disney chokerende fiasko.
Og hvem står i øvrigt bag ’The Mandalorian’? Jon Favreau, én af Disneys mest habile instruktører og producere, som har stået bag kameraet på ’Iron Man’, ’Junglebogen’ og senest ’Løvernes konge’, og som er en af Kevin Feiges tætteste samarbejdspartnere.
Vinden blæser ikke just i Kathleen Kennedys retning.
En mørk fremtid under Disney-Imperiet?
Så hvad er fremtiden for ’Star Wars’? ’Solo: A Star Wars Story’ bliver med sine 392 millioner dollars i indtjening på verdensplan anset for seriens første kommercielle fiasko. Og hvem kan da også huske én eneste scene fra den film?
’The Mandalorion’ er ikke overraskende blevet et massivt seerhit. Kritikermodtagelsen har været mere blandet. Mange har rost den høje produktionskvalitet og de underholdende karakterer, som allestedsnærværende Baby Yoda samt fornøjelige præstationer fra Werner Herzog og Amy Sedaris. Mange har dog også peget på, at serien i for høj grad rider nostalgitoget.
I sin anmeldelse af seriens afsnit 5, som foregår på Tatooine, konkluderer Indiewires kritiker Tyler Hersko, at »Nostalgi er én ting, men den komplette mangel på nye ideer betyder, at de utallige referencer fungerer som en konstant påmindelse om, at alt det her er blevet gjort så meget bedre før. I det mindste havde prequel-filmene nye ideer«.
Det gjaldt også ’Solo’ og ’Rogue One’, der for ofte føltes som setups, så vi kunne få vores dopaminindsprøjtning af laserlyde, The Millennium Falcon og Darth Vader.
Med ’The Force Awakens’ og især ’The Last Jedi’ viste Kathleen Kennedy ellers, at hun forstod, at ’Star Wars’ er mere end de ikoniske lokationer og genstande. Det er karaktererne, som gør, at vi bliver ved med at komme tilbage. Samtlige ’Star Wars’-film føles som klassiske moralfortællinger om god mod ond. Vidunderlige eventyr med farverige robotter, modige prinsesser, diabolske fascister og blåøjede ideologer.
’Star Wars’ er en fantastisk kulturel institution. Og at Kathleen Kennedy har formået at levere en ny trilogi, som er den gamle værdig, er et mindre mirakel. Men i hænderne på Disney kan franchisen meget vel blive reduceret til en kalkuleret øvelse i nostalgisk udtrækning af de gamle film, fri for kreative ideer og filmskabere, som er villige til at tage chancer og fortælle tidslige, humanistiske historier.
Vi har stadig Rian Johnsons planlagte trilogi at se frem til. Lad os se, om han får lov at fuldføre den.
’Star Wars: The Rise of Skywalker’ får dansk premiere 18. december.