’All Day and a Night’: En rapperdrøm knuses i ‘Black Panther’-forfatters Netflix-film
Da Marvel præsenterede sin første film med en sort superhelt i hovedrollen i form af ’Black Panther’ i 2018, spillede byen Oakland på den amerikanske vestkyst en central rolle.
Oakland oplevede i 1960’erne en voldsom stigning i antallet af mord, og antallet af grufulde forbrydelser er ikke faldet siden. Oakland er den dag i dag stadig på toppen af diverse lister over de farligste byer i USA.
I ’All Day and a Night’ vender medmanuskriptforfatteren til ‘Black Panther’, Joe Robert Cole, endnu en gang tilbage til sin hjemby med et gribende coming-of-age-drama.
Filmen begynder ved slutningen. Den unge Jahkor (Ashton Sanders fra ’Moonlight’) bryder ind hos et afroamerikansk par og skyder dem ned i koldt blod, mens parrets 10-årige datter ser på. Jahkor bliver dømt til livstid bag tremmer, hvor han bogstavelig talt må se sin fortid i øjnene.
Gennem flashbacks og en voice-over springer Jakhor frem og tilbage mellem fortiden og nutiden og fortæller bid for bid, hvordan han er et offer for den systematiske racisme, der gennemsyrer Oakland. Hans tragiske skæbne er nærmest forudbestemt i et samfund, hvor det er umuligt at bryde den sociale arv. »Det burde føles anderledes herinde end udenfor. Men derhjemme kunne jeg bare ikke se væggene«, forklarer Jahkor.
I fængslet bliver han ufrivilligt genforenet med sin far J.D. (Jeffrey Wright med dreadlocks!), der fra en tidlig alder har lært Jahkor at besvare vold med en knytnæve i fjæset.
Jahkors to bedste barndomsvenner viser ham hver deres del af den sociale stige i Oakland. TQ (Isaiah John), der har tætte forbindelser til flere lokale bander, tager styringen, når han sammen med Jahkor berøver bilister på vejen og smadrer dem til blods. Mens Lamark (Christopher Meyer) i den anden grøft kommer sig i sin families store hus efter at have pådraget sig en alvorlig skade under sin militærtjeneste.
Selv drømmer Jahkor om at blive rapper for ag kunne flygte langt væk fra Oakland. Da Jakhars kæreste og tidligere callgirl Shantaye bliver gravid, må den desperate amatørmusiker smide mikrofonen og kæmpe hårdt for at undgå at lade sig lokke af den nemme, kriminelle levevej.
Hvor ’Black Panther’ i glimt viste Oaklands grimme side, går Joe Robert Cole, der både har skrevet og instrueret filmen, hele vejen og portrætterer brutale skuddueller mellem bandemedlemmer, blodige røverier og knivdrab.
Man mærker tydeligt, at Cole elsker sin fødeby, men samtidig hader den for det rådne system og ustabile samfund. Cole har i et interview forklaret, at han ville lave en film, der skaber empati mellem Jahkar og seeren, og som menneskeliggør de skæbner, der bliver glemt i et umenneskeligt samfund.
Der er da også flere stærke scener, der viser Jahkors rejse fra en godtroende knægt, som drømmer om en plads blandt de store rappere og et liv langt væk fra Oakland, til en stille, hævngerrig morder. I filmens introscene sidder han alene i sin bil. Han stirrer intenst ud i luften og virker ude af sig selv. Han begynder at rappe, men kæmper for at få fremstammet ordene: »De vil hellere knuse os end at opbygge os i det her lortesystem«.
Problemet med det cirkulære plot, der begynder og ender ved slutningen, står dog tydeligt frem over filmens to timer lange spilletid.
Historien er hverken medrivende og uforudsigelig nok til at bære, at man har afsløret hovedpersonens skæbne inden for de første fem minutter.
Der kunne sagtens skæres 20 minutter af spilletiden, og skildringen fængselslivet, hvor Jahkor skal lære at klare sig og blive venner med de rigtige fanger, lugter af kliché. Fortidens liv uden for fængselsmurene er langt mere interessant.
Kort sagt:
Hovedpersonens tragiske skæbne er givet fra start af i ’All Day and a Night’, og det kommer ikke filmen til gode.