Hollywood Reporter skrev, at den blev »injiceret som et stof ind i publikums øjne« ved premieren.
Vogue kunne ikke se hele den makabre sci-fi-film med åbne øjne. »Forbered dig på at dække dine øjne«, skrev de og toppede det med beskrivelsen: »Den mest foruroligende gyser i 2023«.
Og The Guardian kalder den »chokerende grafisk«. To gange.
De heftige reaktioner kommer efter midnatspremieren på den canadiske instruktør Brandon Cronenbergs thriller ’Infinity Pool’ ved den netop overståede Sundance Film Festival i USA.
Dem, der holder øjnene åbne, vil opleve Alexander Skarsgård som forfatteren James, der under en inspirationstur til et luksuriøst resort i det fiktive ferieland Li Tolqa kommer til at slå en mand ihjel.
Efter at have fået sit første liv på samvittigheden ved en fejl finder James ud af, at han kan betale for at få lavet en klon af sig selv, der så bliver straffet på hans vegne. Og straffen – det er døden.
Imens har den mystisk dragende Gabi (Mia Goth) overtalelsesevnerne i orden og lokker James med sjov og ballade. Han bliver en del af et psykopatisk morderfællesskab, der terroriserer områdets lokalbefolkning og lader klonerne tage skraldet.
Det lyder jo atypisk, men hvad er det, der er så grænseoverskridende?
Digital Trends beskriver en fem minutter lang orgiesekvens med svedige kroppe, der »på grotesk vis bliver til ét med hinanden med arme, der stikker ud fra åbninger, og ansigter, der blandes ind i hinanden«.
Mens NME omtaler et barn, der gentagne gange dolker en mand, »et cum-shot closeup, overskårne halse« og »maskerede galninge, der barbarisk dræber mennesker«.
I farmands fodspor
’Infinity Pool’ er Brandon Cronenbergs tredje film, og både ’Antirival’ og den ligeledes omdiskuterede ’Possessor’ blandede horror og science fiction.
Debuten ’Antiviral’ fra 2012 handler således om en klinik, der lader kunder komme tættere på deres favoritkendisser ved at lade dem købe infektioner med kendissernes virusser.
I ’Possessor’ fra 2020 spillede Andrea Riseborough en lejemorder, der tager livet af sine ofre ved at besætte andres kroppe.
Dermed forsøger Brandon Cronenberg ikke at lægge særlig meget afstand mellem sig selv og faren David Cronenbergs legendariske gysere. Far Cronenberg er kendt som en af de største instruktører inde for body-horror-genren, der ofte fokuserer på smerte mod kroppen og samspillet mellem mennesker og maskiner.
Den ældre Cronenberg var senest aktuel med ’Crimes of the Future’ fra sidste år, hvori mennesker har opnået teknologi, der lader dem gro nye organer i deres kroppe.
Delte meninger
Med sex, stoffer, vold og mord uden grænser kan man måske godt forstå anmeldernes trang til at advare publikum om, hvad der er i vente i den hektiske thriller, der melder sig i koret af satiriske film (’The Menu’, ’Triangle of Sadness’), som udstiller de ultra-rige.
Men de eksplicitte scener har også delt vandene i kritikerstanden – og det ville da også være både overraskende og kedeligt, hvis en så ekstrem film vandt alles udelte kærlighed.
Collider skriver, at »disse montager af kødeligt begær er nogle af de mest bemærkelsesværdige sekvenser i hele filmen«.
Men The Washington Post synes omvendt, at Brandon Cronenberg »ser ud til at have arvet nogle af sin fars værste udskejelser, som her er sluppet løs på en måde, der er uoriginal, fetichistisk voldelige og hyper-seksualiserede«. Her får filmen bundkarakter.
’Infinity Pool’ er uanset hvad en film, man næpper glemmer igen, når man har stået igennem den.
Ifølge New York Post udtalte Alexander Skarsgård efter premieren, at det mest mindeværdige ved at lave filmen var »at have en slåskamp til døden med en nøgen version af mig selv og så at blive ammet af Mia Goth«.
Det vides endnu ikke, hvornår vi får lov at se ’Infinity Pool’ herhjemme.