The Ark – svedig svenskerfest
Allerede fra første tone fløj tamburin, trommestikker og hofter rundt i luften. Der var dømt svedig svenskerfest fra start til slut uden dikkedarer. Iklædt stramtsiddende militærtøj indtog The Ark København, og festen blev skudt i gang i samme øjeblik forsanger Ola Salo entrerede Pumpehusets scene med åbningsnummeret ‘Clamour for Glamour’ fra det nye album ‘State of The Ark’.
Størstedelen af koncerten bestod da også af numre fra netop ‘State of The Ark’. Det lagde dog ingen dæmper på publikum, der tilsyneladende allerede havde taget det nye materiale til sig, og tidligt i koncerten lod den totale fredagsfest bryde ud.
Hvor The Ark på ‘State of The Ark’ har bevæget sig fra tidligere tiders pompøse glamrock mod mere strømlinet powerpop, havde aftenens koncert dog fast tag i et meget rocket udtryk, og det klædte bandet.
Samtidig var koncerten i høj grad et show, hvor Ola Salo kunne cementere sin status som folkehelt. Midtvejs røg militærtøjet til fordel for bar svedig overkrop, sorte seler og store sorte englevinger – til publikums store begejstring. At den høje puls kunne holdes gennem hele settet var måske for meget forlangt, for der kom kortvarig tomgang under nye numre som fx ‘Rock City Wankers’ og ‘Deliver Us From Free Will’. Det blev der dog kompenseret rigeligt for, når tidligere hits som ‘Father Of A Son’, ‘Echo Champer’, ‘Let Your Body Decide’ og ‘It Takes A Fool To Remain Sane’ blev skudt af.
Med ‘Calleth You, Cometh I’ fra ‘In Lust We Trust’ lukkede The Ark en festlig aften ned til lyden af et hengivent publikums fællessang, der nåede så massivt og højt et niveau, at Salos englevinger truede med at bære ham væk mod højere luftlag.