J. Viewz
Israel. Ikke en nation der gør sig meget på det danske musikmarked. ‘Muse Breaks’ med den 23-årige israeler Jonathan Dagan under aliaset J. Viewz er en udtagelse. Hans genre er chill-out, med flest numre i den melankolske ende af humørskalaen.
Fundamentet er solidt plantet i det elektroniske lydunivers, men lavet på en måde der viser at J. Views behersker et stort udvalg af musikalske udtryksformer og instrumenter. Nummeret ‘Two Steps Away’, et klart breakbeak-chillet nummer, skifter for eksempel meget overraskende, men ikke forstyrrende, over i en klassisk blues-afslutning med klaver- og guitarsoloer hen over et bluesrundgang. Endda med indlagte klapsalver efter soloen, så alle detaljer er i skabet.
Et andet eksempel på det musikalske overskud er nummeret ‘When Silence It Speaks’, der umiddelbart ikke er noget særligt. Men pludseligt kommer et kort midterstykke med en vokalist, der behersker det særlige rytmesprog, som ellers kun indiske tablaspillere kan. Det lyder som en stime af vanvittigt hurtige ‘taktitak-takita-takitka’-lyde, som J. Viewz så efterfølgende har vredet igennem elektronisk efterbehandling, hvilket giver nummeret den dynamik og overraskelse, der giver lyst til genlyt.
Men ‘Muse Breaks’ når aldrig at komme helt op at rykke. Grunden er to-delt. Albummet varierer ikke særligt meget fra en gennemgående ret grå stemning. Aldrig helt happy, aldrig helt depri, men bare på det jævne. For det andet holder J. Viewz sig til et lidt slidt lydunivers i hans valg af synth- og groovelyde.
Men hvis ‘Muse Breaks’ er i højtaleren, og man ligger på langs på sofaen, giver albummet lyst til lidt eftertænksomt og veltilpas vipperi med tæerne – og det gør sig faktisk godt som lydtapet til dyb snak om livets nuancer.