Maria Køhnke
Med udgivelsen af Maria Køhnkes debutalbum, er der tale om en dobbelt begyndelse. Udover at markere Køhnkes afsæt som soloartist, er udgivelsen ligeledes første udspil fra det nystartede københavnske pladeselskab, Artiscope. Altså placerer selskab såvel som sangerinde sig med ‘Collector’ som et af de nyere skud på den gamle og krogede stamme, den danske musikscene.
Et rent ubesunget blad er Køhnke dog ikke. Allerede som 17-årig gjorde hun sit indtog i musikverdenen og har siden arbejdet sammen med et utal af danske musikere samt dannet musikalsk parløb med Kira Skov i en årrække. Helt så fandenivoldsk som Skov er Køhnke dog ikke. Tværtom sværges der på debuten til den mere tyste del af musikken, et sted mellem rocken og poppen, hvor Køhnke for alvor finder fæste og formår at træde i karakter.
Optaget hjemme i sin egen lejlighed sammen med vennen og samarbejdspartneren Christian Bech, har Køhnke skabt et neddæmpet og personligt album. Med den fine og smægtende vokal i centrum, føres lytteren sikkert ind og ud af de stemningsfyldte og drømmende sange, mens der skabes nærvær. Og skrues tempoet en smule i vejret i de florlette, mere poppede sange, fænger det – som eksempelvis på den perlende ‘Everything’. Størstedelen af albummets sange er skrevet af Køhnke og Bech selv, men også Maurice Hawkesworhth og ikke mindst Sune Wagner bidrager. Sidstnævnte med det iørefaldende popnummer, ‘I Still Crave You’.
Maria Køhnkes debut er et fint og overbevisende udspil, der bestemt lover godt for fremtiden. Dog kan man undertiden savne, at der sættes lidt mere strøm til, og at der kradses og ruskes i den ellers fine kant. Duetten ‘Easy Fast and Free’ med Bech er herlig ramponeret og skramlet, og den side af Køhnke kunne nemt fylde mere uden at gøre skade.