Birk Storm – et los til dansk pop
Efter sin sejr i efterårets Karrierekanonen på P3 og med singlen ‘I Don’t Care’ i stabil radiorotation kunne pladedebuterende Birk Storm holde midnatsreleasefest på Copenhagen Jazzhouse fredag. Og natklubben i kælderen stod godt til Birk Storms beatorienterede elektrofunk, der med sin skæve rytmik og mørke synth er et godt lydspor til en kold vintermidnatsseance, men som med sine poppede melodier også er loyal over for de, der blot vil sætte dansebenet på automatpilot.
Og at dømme efter modtagelsen af Birk Storm i en stuvende fuld sal, falder debutalbummet ‘I Don’t Care’ nok ikke for døve ører. Og det er såmænd fuldt fortjent. Debutens i forvejen dynamiske produktion blev til koncerten tilført live-energi af fire veloplagte og bundsolide musikere på trommer, keys og guitar, og lyden i Jazzhouse ydede alle fire fuld retfærdighed. Specielt ‘Some People’ med Concept som gæsterapper, ‘Don’t Take the Jump’ og førnævnte ‘I Don’t Care’ blev leveret med en skarpskåren energi og grooves, der lød mere af håndspillet hiphop end af laptopdreven electronica.
Det er i dette felt, Birk Storm bevæger sig og ‘Saw the Signs’ var en vellykket ekskursion udi et mere dunkelt, elektronisk mørke. Selv om alle numrene ikke holder samme høje niveau, er Birk Storm musikalsk helt ind til benet, og når han slæber med fødderne, sparker han stadig den danske popscene behørigt i røven.