Broken Social Scene – kollektivistisk kraftpræstation
Det var en kollektivistisk kraftpræstation, som det fremmødte publikum på Store Vega mandag aften var vidne til kærligt og gavmildt leveret af det yderst velspillende og veloplagte indiekollektiv fra Toronto.
»We’ve got a nice Monday night show for you«, proklamerede Broken Social Scenes musikalske indpisker Kevin Drew, da bandet indtog scenen, hvorefter der blev lagt hårdt ud med suverænt rockende og tæt sammenspillede versioner af ‘World Sick’ og den herligt flabede ‘Texico Bitches’ fra seneste opus ‘Forgiveness Rock Record’. Fra begyndelsen stod det klart, at her ikke var tale om et orkester, der spiller slapt og slasket indie, men derimod en flok (syv mænd + sangerinden Lisa Lobsinger) yderst kyndige multiinstrumentalister, der flittigt byttede instrumenter med hinanden undervejs.
Et par tidlige højdepunkter kom i form af de ældre numre ‘7/4 (Shoreline)’ og en hidsig udgave af ‘Fire Eye’d Boy’. I sidstnævnte brillerede Andrew ‘The Apostle of Hustle’ Whiteman med en stærk vokalpræstation og en elektrificerende guitarsolo. Senere imponerede især ‘Cause = Time’ og ‘Forced to Love’, hvor den yderst snakkesagelige Drew forinden lånte en halsklud af en publikummer, fordi han havde brug for »a wardrobe change«. Drew fortalte om, hvordan han under sit første besøg i Danmark som 23-årig havde været imponeret over, hvor pæne alle danskerne var, hvorefter han humoristisk konstaterede, at alle disse mennesker nu går rundt og er blevet pæne forældre.
Undervejs mestrede kollektivet både de larmende, de mere poppede og de helt afdæmpede passager, inden de efter cirka to timers spilletid og en hæsblæsende og støjende afslutning takkede af og forlod scenen. Grådig som man jo er, så stod man alligevel tilbage med en følelse af, at man da sagtens kunne have klaret en halv time mere i selskab med canadierne.