Memoryhouse
’The Slideshow Effect’ er den positive konsekvens af, at Denise Nouvion og Evan Abeele er kommet ud af soveværelset og begyndt at prioritere musikken over komplementerende billedmateriale. På canadierparrets fuldlængdedebut har de lagt den foregående ep’s rene lo-fi-drømmepop på hylden, og to års vekselvirkning mellem koncerter og sangskrivning har gjort deres materiale mere organisk og poetisk.
Genindspilningen af ’Bonfire’ er et godt eksempel. Den gamle version excellerede allerede i hypnotisk ro, men på den nye er alle elementer smeltet sammen, og nummeret lever og ånder fordi guitar og vokal er gjort til musikalsk motor. Alt bindes sammen af steel-guitar, som desuden er en af flere indikatorer på, at Memoryhouse har spædet den drømmende shoegaze op med elegant country.
Max Richter, som er ophavsmand til duettens alias, inspirerer til en stor del af musikkens ro, hvilket bliver eksplicit i klaverspillet til ’Kinds of Light’ eller i den stillestående flyder-synth på ’Old Haunts’. Denne inspiration fra Richters post-klassiske kompositioner er sammen med countryelementerne klædelige bidrag til en genre, som med tidens popularitet er i stor fare for at blive ensidig og gentagende.
Den udvikling, som Memoryhouse har gennemgået, vil betyde et tab af lo-fi-entusiaster, men hvis man sænker paraderne ved gennemlytning, vil man blive belønnet. Nouvions havfruesang er dragende og kompositionerne hviler i sig selv – og så er det lige meget, at der er skruet ned for rumklang og op for produktion.