Bat For Lashes – stemningsfuld søndagsmagi
Fredag og lørdag trodsede flere af NorthSides navne elementernes rasen og spillede i pøsende regnvejr. I lyset af det virkede det gråvejr, som den spraglede klædte Natasha Khan og hendes backingband måtte tage til takke med, banalt. Men vinden havde fået festivalarrangørerne til at fire storskærmene til højre og venstre for scenen ned og pille bagpresenningen af, så blæsten stod om den smukke brite fra alle verdenshjørner.
Det var et øjensynligt tømmermændsramt og let amputeret publikum, der mødte hende, men så meget desto bedre var det, at Bat For Lashes leverede en koncert, der bedst kan beskrives som sjælden og stemningsfuld søndagsmagi – ren balsam for slidte ører, uden at det på noget tidspunkt degenerede til den lidt flade fornemmelse, som synthpop-kollegaerne i Little Dragon havde formået forinden fra scenen overfor.
Læs live-anmeldelse: Little Dragon på NorthSide
Intensiteten var, på trods af det uintime og forblæste open air-setup på plads – og selv ikke de storknævrende publikummer kunne spolere det. Setlisten bød efter kickoff’et på en temmelig ligelig fordeling mellem hendes to første Bat For Lashes-album og så det kommende, længe ventede tredje: ‘The Haunted Man’, som først er sat til udgivelse til oktober.
Ventetiden er efter denne koncert ulidelig, for de nye numre gjorde sig formidabelt, selvom Khan fra scenen understregede, at der stadig var tale om work in progress, og at sangene ikke er nedfældet til bånd endnu. Især strålede den kor-svulmende ‘Oh Yeah’ og den omvendt afdæmpede ‘Laura’, der blev iscenesat hudløst med kun pianoet som det minimale akkompagnement til Khans unægteligt største aktiv ved siden af hendes karisma, nemlig den formidable stemme, som var billedskøn ligesom hende selv og lyden ikke mindst pletfri koncertens 50 minutter igennem.
Læs også: Publikums yndlingskoncerter under NorthSide
Hendes tre nye, mandlige lejesvende, hvis navne desværre ikke er undertegnede bekendt gjorde det tillige eminent på bas, synth og så en dejligt uortodoks og ikke mindst kontant bastardblanding af elektroniske og akustiske trommer. Settet blev, efter ellers at have været domineret af det stilfærdige og stemningsskabende, sløjfet af med en mere uptempo håndfuld, hvor ‘Daniel’ og ‘Pearl’s Dream’ fik selskab af det nye, nærmest helt Tears for Fears-klingende nummer ‘A Wall’ – som alle tre formåede at sparke lidt mere liv i det festivals-mætte og -trætte NorthSide-gæster.
Bat For Lashes var en uovertruffen koncertoplevelse, som måske blot havde fortjent marginalt bedre rammer og et mere vågent publikum, hvilket måske lykkes til efteråret. Rygterne melder om et november-gig på dansk grund.