Apparatjik – ujævne eksperimenter
At give et referat af det, der mødte én torsdag nat på Orange Scene, ville kræve mindst et par sider, men at betegne det som en koncert vil i hvertfald være en underdrivelse. Der var nemlig snarere tale om totalteater eller en kunstinstallation.
Apparatjik lagde ud med at stå som silhuetter bagerst på scenen, hvorfra de fremførte deres velsmurte electropop, som var de en Melodi Grand Prix-venlig udgave af Kraftwerk, i samspil med syrede visuals. Efter en halv time dukkede der så pludselig en dj frem midt på koncertpladsen, som tæskede løs med electrohouse, mens mystiske figurer dansede omkring ham. En anden akt der en overgang fik publikum til at Roskilde-rave, som var der intet i morgen.
Læs live-anmeldelse: Modeselektor på Roskilde Festival
Men den fest blev pludselig afløst af et afdæmpet mellemspil med en sangerinde, som føltes en kende abrupt. Og herefter rundede de fire bandmedlemmer i fælleskab med dj’en aftenen af med deres eklektiske mix af disco, electro og drømmende pop.
Læs også: Hele vores dækning af Roskilde Festival
Apparatjiks optræden var et spændende eksperiment over de muligheder, Orange Scene kan rumme, hvis man følger sine vilde ideer, men det var bestemt ikke alle indslag, der fungerede lige godt. På mange måder mindede koncerten om Trentemøllers show på samme scene for to år siden, men manglede de gennemslagskraftige hits. Man savnede også til tider en overordnet ramme for begivenheden, der nogle gange føltes ujævn og forceret.