AraabMuzik – uleflende beatlektion
Årets officielle festivalprogram blev åbnet med soniske rockerbank af de helt store, da Abraham Orellana, eller AraabMuzik som han kalder sig, diskede op med et terrorangreb på publikum.
Nogle var ellers sandsynligvis kommet for at fange lidt af den boblende melodiøsitet fra den amerikanske lydtroldmands debutalbum, ’Electronic Dream’. Men niks, Araab var ikke i humør til bred appel, blød og sommerlig dubstep eller 90’er-kitchet dancemusik, som han normalt har for vane at inkludere i sin opklippede mikstur af tunge, tunge hiphopbeats og hardcore, technoide tranceelementer.
Læs også: Roskilde-reportage: Campinglivet
I stedet tog han fat i sit eneste elektroniske virkemiddel, den efterhånden ikoniske Akai MPC-sampler, og klistrerede minimale samplefragmenter sammen, alt imens han turbotrykkede på de små trommepads, som var det en konkurrence om fart alene.
Læs live-anmeldelse: Kesi på Roskiilde Festival
Førstehåndsindtrykket var både overvældende og ganske imponerende, men efterhånden som introduktionen til dubsteppens hektiske halvbror ’brostep’ havde lagt sig, blev den enkle formel med en insisterende opbygning og en efterfølgende tung eksplosion af beats alligevel en kende forudsigelig. Orellana kom dog heldigvis monotonien til livs med en midtvejs-temponedgang og lidt mere groovy passager, mens afslutningen – naturligvis – blev en intens suspense-udladning, hvor de stakkels trommepads blev tævet så hårdt, at det næsten lød som en helikopter, der var ved at lette.
Et modigt og effektfuldt, men fuldstændig uleflende set, der alligevel formåede at holde kontakten til publikum helt til det sidste.