The Knife ’Shaking the Habitual’
De sidste syv års fravær fra musikscenen (hvis man lige ser bort fra den Charles Darwin-fortolkende electroopera og Karin Dreijer Anderssons soloprojekt Fever Ray) har bestemt ikke gjort det elektroniske pionersøskendepar mindre ikonisk eller gådefuldt. Men bare fordi man allerede har skabt noget banebrydende innovativt, som andres lyde konstant sammenlignes med, behøver man jo ikke afholde sig fra yderligere at træde nye dystre veje.
Gennem de 98 minutter, som svenskernes fjerde studiealbum udspiller sig over, bliver det også meget klart, at Dreijer-duoen igen vil udfordre. Hvis man håbede på en ny ’Silent Shout’ eller reminiscenser af kitschfed electropop, går man grumt forgæves her.
Læs også: Hør The Knifes nye album
Med flere instrumentale kompositioner end egentlige sange ledsaget af Karins kønsafvisende og hypnotiske klagevokal, er stemningen ofte mareridtsfortættende mørk, dyb og tung, og til tider næsten angstpirrende ubehagelig. Som på det 19 minutter lange instrumentalnummer ’Old Dreams Waiting to Be Realized’, der river én med på en rædselsvækkende dystopisk underverdensvandring, hvor intenst sitrende maskinkræfter og truende tågehornslyde trykker lytteren ned.
På numre som åbneren ’A Tooth for an Eye’ og ’Raging Lung’ fører de dybe vokalmutationer stadig an sammen med tungt pulserende eksotiske trommekonstruktioner, panfløjter og heftige stammeskrig, som intensiveres til euforisk trancemessende techno-electro og ud af kroppen-oplevelser.
Læs også: Se dansevideoen til ‘A Tooth for an Eye’
Men ’Shaking The Habitual’ er også lydbilleder af uforklarlige urkræfter og højteknologisk industri, der tørner katastrofalt sammen mod hinanden (helt apropos er to af albummets numre referencer til den canadiske forfatter Margeret Atwoods postapokalyptiske sci-fi-roman ’Oryx and Crake’), og til tider udøver albummet næsten vold mod sin lytter.