Todd Terje

Den norske house-troldmand formår ikke at omstille sig til albumformat.

Lige siden de første konger af elektronisk festmusik fik den tilsyneladende fantastiske idé at transformere deres single-hits til fuldlængdealbum, har det gang på gang vist sig at være lige præcis alt andet end en god idé. Den norske house-troldmand Todd Terje indskriver sig med sit debutalbum desværre temmelig forudsigeligt i samme tradition af fejlslagne albumforsøg.

På åbneren ‘Leisure Suit Preben’ får man ellers forhåbninger om, at Terje faktisk har fundet en formel, der virker. Mikset af ’Glamour’-agtig strygerklæbrighed og rullende Moroder-bas smyger sig langsomt rundt om kroppen, og det er svært ikke at lade sig forføre. Tilbagelænet slap-bas og 80’er-synth kunne måske også have gået i en snæver vending på ’Preben Goes To Acapulco’, men på ’Svensk Saas’ bliver forkærligheden for den kitschede 80’er-bossanova altså for meget af det gode. Og selv den mest svulstige bas kan ikke redde miseren ’Alfonso Muskedunder’. Respekt for at prøve nye territorier af, men det her er altså et eklatant fejlskud.

Et fejlskud der bliver så meget mere ærgerligt, når albummet nu også byder på op til flere eksempler på Todd Terjes sublime take på den norske discohouse. Klavertemaet på ’Strandbar’ er så enkelt og alligevel så lifligt effektivt, og når Giorgio Moroder hører ’Delorean Dynamite’ kan det godt være, han fortryder sidste års samarbejde med Daft Punk. ’Swing Star Part II’ er den disco, som Kraftwerk ville have lavet, hvis maskinerne havde fyldt mindre, og når albummet lukker med et af de seneste års største discohouse-anthems, ’Inspector Norse’, er meget tilgivet.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Todd Terje. 'It's Album Time'. Album. Kobalt/Playground.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af