Rhye – fra blidt soulsoundtrack til eksperimenterende liveorkester
Rhye fik masser af kærlighed for debutalbummet ’Woman’ sidste år, hvor danske Robin Hannibals fjerlette elektroniske og strygermættede produktioner spillede sensuelt op imod den canadiske sanger Mike Miloshs bjergtagende, næsten kvindelige vokal. Og modtagelsen af Rhyes livedebut på dansk jord søndag aften på NorthSides mindste scene var noget nær overvældende. Fra det sekund den lavstammede og afslappet klædte Milosh åbnede munden, reagerede det talstærke publikum med solid applaus, og koncerten igennem skød energien frem og tilbage imellem scene og gulv på så intens vis, at man kunne oplade sammenbrændte batterier med den.
Læs anmeldelse: Rhye ‘Woman’
Hvis man som NorthSide-gæst forventede at få masseret sine festivaludkørte hjertemuskler af den blide, elektroniske soul fra ’Woman’, blev man imidlertid skuffet. Rhye optrådte som forventet i en amputeret version uden den publikumssky Hannibal som kapelmester, og bakket op af bas, tangenter, trommer, cello, trombone og violin eksperimenterede Milosh denne aften med mere organiske, udsyrede versioner af balladerne fra debutalbummet.
Milosh og band bevægede sig under koncerten til tider ud i næsten støjende og mørkt rungende passager, imens de på andre tidspunkter nærmede sig et løst jammende udtryk, og flere af numrene fik påklistret lange, instrumentelt legende introer og outroer. Den smægtende ’Open’ åbnede med de velkendte, harmoniske strygere fra albumversionen, men endte ud i et legesygt kaos, hvor der blev freestylet på violinen, imens den på albummet så elegante ’3 Days’ blev leveret i en tilbagelænet slowjam-version, hvor Milosh gav sit band en hånd med ved at daske lidt på en hi-hat. ’The City’ blev blidt indledt med akustisk guitar, indtil en hårdtslående trommesolo fra netop sangerens hånd bandt sløjfe på nummeret på overraskende vis.
Læs også: Voxpop: Publikums dom over de bedste koncerter på NorthSide
Dog tittede den blide vellyd fra debutalbummet frem undervejs, ikke mindst på den pianodrevne, bittersøde publikumsfavorit ’The Fall’, men overordnet var Milosh’ forvandling af Rhyes velproducerede soulsoundtrack til løst eksperimenterende liveformat en overbevisende og tiltrængt stikpille denne sidste aften på NorthSide.
Se hele vores dækning af NorthSide HER.