Klassiker-status: D’Angelos forbandet sexede ‘Voodoo’

Den genfødte r'n'b-konges sveddryppende milepæl har netop fejret 15 års jubilæum – senere i februar giver han koncert i København.

Hvordan blev det til?
I 1998 gik D’Angelo i gang med indspilningerne til sit andet album. Men allerede to år tidligere begyndte den hyperambitiøse amerikaner at samle folk – anført af The Roots’ tromme-maskinværk ?uestlove der også endte med at producere ‘Voodoo’ – til faste, timelange jamsessions, hvor de med udgangspunkt i afroamerikanske giganter som Sly Stone, Marvin Gaye, Curtis Mayfield, Prince og James Brown langsomt, men sikkert gravede sig frem til ‘Voodoo’s heftigt groovende og organiske udtryk.

Selve indspilningerne fandt sted i Jimi Hendrix’ (endnu en stor inspirationskilde!) legendariske Electric Lady Studios på vintage-udstyr og med besøg i studiet fra bonkammerater som Erykah Badu, J Dilla og Q-Tip. Sidstnævnte måtte dog se sit vers på singleforløberen ‘Left & Right’ skrottet til fordel for mikrofonkollegaen Redmans.

Hvordan lyder det?
Løst og sumpet, men samtidig også forbandet sexet og selvsikkert som en hyperambitiøs 27-årig, der samler trådene fra soul, r’n’b, funk, hiphop og et skvæt jazz-blæs til en homogen enhed, der først klinger ud efter knap 80 minutters grove groove-løjer, og hvor størstedelen af numrene breder sig ud over fem, seks eller syv minutter.

Og så er der D’Angelos vokal: Tilbageholdende og falset-følsom, men også korporligt gennemtrængende og lystfuldt kredsende omkring, hvad han gerne vil gøre ved sin dame. Snup ‘Send It On’, ‘Feel Like Making Love’ og den orgastiske signatursang ‘Untitled (How Does It Feel)’ i streg og se, om du kan beholde bukserne på!

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Hvad har det betydet?
I første omgang var D’Angelo med til at fyre op under 90’ernes neo-soul-bølge med navne som Erykah Badu, Lauryn Hill, Angie Stone (mor til D’Angelos søn), Jill Scott og Macy Gray. Og i andet led som vokalfyrtårn for nutidige r’n’b-funderede musikere som The Weeknd, Frank Ocean og How To Dress Well.

For D’Angelo personligt skabte albummet dog mest problemer. Den stilskabende video til ‘Untitled…’, hvor han optræder alene med pumpet brystkasse og blottet atletfold, skabte så mange komplekser hos ham, at han på den efterfølgende turné holdt publikum hen i halve timer for at tage armbøjninger backstage. Og sidenhen har han primært været i mediernes søgelys for besiddelse af stoffer, en voldsom vægtstigning og for at antaste en betjent forklædt som prostitueret. Lige indtil december sidste år, hvor D’Angelo vendte overlegent tilbage med albummet ‘Black Messiah’, som satte alle kontroverserne i parentes. Men det er en helt anden historie.

D’Angelo giver den 25. februar koncert i Falconer Salen i forbindelse med Frost.

Læs også: Video: D’Angelo medbragte black power i ‘Saturday Night Live’

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af