Tyler The Creator – rapperen holdt en fænomenal fest, men imponerede ikke musikalsk
De to første gange, Tyler The Creator besøgte Danmark, var det i selskab med vennerne fra Odd Future-slænget. De bød i begge tilfælde på testosterondampende teenagefest, hvor Tyler blandt andet crowdsurfede med et brækket ben i gips. I takt med, at gutterne så småt nærmer sig midten af 20’erne, er de dog gledet langsomt fra hinanden – både bogstaveligt, men også musikalsk. Ikke mindst Tyler tog på sit nye album ’Cherry Bomb’ store skridt væk fra den hardcore chokrap, han engang var synonym med, og flirtede blandt andet med jazz og soul-ballader.
Det var derfor noget uklart, hvad man skulle forvente af hans første solokoncert på dansk grund onsdag aften i Store Vega. At dømme ud fra publikums indstilling stod det dog klart, at mange var mødt op i håbet om endnu et musikalsk demolition-party.
De fik, hvad de kom efter. Allerede under Tacos indledende dj-set gik det ekstremt tætpakkede gulv amok til numre fra rappere som Kanye, Drake og Kendrick Lamar, og da hovedpersonen kom springende ud på scenen til ’B.S.D.’ (’Bitch Suck Dick’, hvis nogen skulle være i tvivl) var det som at sætte et gasblus under en dåse sardiner.
Vega kogte og Tyler svarede igen med langlemmet spasmedans og vilde råb. Hans showmanship var i absolut særklasse. Indimellem de vilde energiudladninger greb han sammen med sit sidekick Jasper Dolphin enhver given chance – i form af snustobak, sko, bh’er og hvad der ellers blev smidt op på scenen – for at tage pis på hinanden og publikum. Salens interesse blev ubesværet holdt i et jerngreb.
Alt dette formåede i en vis udstrækning at dække over det faktum, at koncerten ikke var nogen stor musikalsk oplevelse. Det hæsblæsende tempo og den massive lydflade på numre som ’Deathcamp’ og ’Tamale’ gav ikke Tyler meget plads til at udfolde sig som rapper, og i stedet endte det oftere som fællesråben fra ham og Jasper. Heller ikke på mere medgørlige numre som ’Yonkers’ og ’She’ trådte Tyler i karakter rapmæssigt. Han var kommet for at holde fest og vinde på charmen. Det blev ikke mindst eksemplificeret ved tyggegummiballaden ’Fucking Young/ Perfect’, hvor Tyler primært koncentrerede sig om at agere vært for fællessang på omkvædet.
Det var tydeligt, at størstedelen af publikum havde det glimrende med den disposition, men som aftenen skred frem, og det ene nummer efter det andet blev modtaget med hyperaktive hoppescener, begyndte man dog at savne et lidt større fokus på den musikalske levering.
Læs også: Publikum anmelder Tyler The Creator-koncerten: »Jeg har aldrig prøvet noget lignende«
Læs også: Kommentar: Hvad blev der af Odd Future og resten af 10’ernes opkørte hiphop-crews?