Die Antwoord – et basdundrende totalteater
Det lignede en oplagt smash, at Die Antwoords natkoncert skulle blive en dødsfest, med alt hvad dertil hører af freakyness og showmanship.
Og heldigvis slog Ninja og Yolandi på alt, der rørte sig, og ramte for det meste. I det sekund den tyrenakkede DJ Hi-Tek havde sluppet sine første industrielle og hardcore beats, eksploderede scenen i et brutalt pumpende totalteater, der blandt andet inkluderede utallige kostumeskift, dansere og et hævet monstrøst dj-podie, alt imens storskærmene pumpede vulgære tegneserier, creepy videomontager, syrede billedkollager og masser af sydafrikansk booty ud i ansigtet på os.
Når bassen droppede, sendte det tsunamitrykbølger gennem et publikum, som ikke blev matchet af meget andet end Die Antwoords energi. Mod slutningen blev niveauet endda lige løftet et ekstra hak under ’Enter the Ninja’ – Watkin Tudor Jones’ ode til sit kunstneralias – da sydafrikaneren crowdsurfede på ryggen, mens han fik os til at synge med på de fordummende linjer, ‘olé, olé’, så man ikke kunne andet end at lade sig rive med på den befriende måde.
På trods af den simple formel, som for det meste arbejdede målrettet hen imod bassens drop, gjorde summen af alle indtrykkene og Die Antwoords åbenlyse lyst til at tage publikum i kraven og råbe dem lige op i ansigtet på deres afrikaans-engelske, at de mange basarme foran Orange Scene åd showet råt, væltede ekstatisk med og sikrede, i Roskilde-ånden, det bizzares og primitives succes.
Se hele vores omfattende dækning af Roskilde Festival HER.