Disclosure – modet til en mere interessant nattefest
At Disclosure havde et imponerende arsenal af fuldstændigt absurd catchy og poppede house-numre med til den fest, publikum ved Orange Scene ventede på, overraskede ingen. Det er det, de unge Lawrence-brødre kan, og den del sad lige i skabet.
Men at englænderne supplerede deres mange hits med en ordentlig luns tung og industriel house, helt uden de sædvanlige megastjerner på gæstevokal, var en overraskelse.
For med i settet fredag aften var både ‘When a Fire Starts to Burn’ og ‘You and Me’ fra debutalbummet, og brødrene udnyttede elegant det klimakssøgende åbningsnummer ‘White Noise’ til at indtage deres positioner på scenens små øer bevæbnet med synth og drumpads.
Det var skide godt, ikke en fod blev sat forkert, og publikum gik retteligt amok. Men det nye nummer ‘Hourglass’ slog et retningsskifte an, og efterfølgende krængede Disclosure den poppede kåbe af sig og slog over i en mere kompromisløst pumpende house. Nu var det four to the floor og nærmest et dj-set fra en ikke nærmere defineret kælderklub i Berlin.
Det blev ikke ved længe, og både ‘Help Me Lose My Mind’ og monsterhittet ‘Latch’ dukkede også senere op, men mens det varede, klædte det englænderne at søge bort fra det sikre mod en mere interessant fest, hvor det ikke kun var syng-med-faktoren, der var i centrum.
Der voksede koncerten til en nattefest, som var Orange Scene værdig. Og sikke en fest.
Se hele vores omfattende dækning af Roskilde Festival HER.