Med gaderæs, fest, slåskamp og Kievs rå omgivelser er Møs ‘Kamikaze’-video en intens oplevelse. Karen Marie Ørsted har kreeret billedsiden i samarbejde med instruktør-duoen Truman & Cooper (inspireret af ‘Twin Peaks’), der dog i virkeligheden hedder Anthony Jorge og Jonathan Cohen og bor i Paris. Duoen har et lille, men flot musikvideo-repertoire, og vi fangede Jonathan til en snak om Kiev, ‘Kamikaze’-historien og hvordan det er at arbejde sammen med Mø.
Hvordan opstod jeres samarbejde med Mø?
»Vi fik nummeret tilsendt fra en Sony-ansat, der har fulgt vores arbejde. Vi blev meget begejstrede, fordi vi allerede er store Mø-fans, og vi elskede sangen. Vi havde en hurtig snak med Karen, om hvad hun gerne ville have, og vi følte, at vi havde en god kemi og blev endnu mere begejstrede for at skulle arbejde sammen med hende«.
Hvor meget frihed har man som instruktør i en produktion som denne?
»Dette er vores første video, hvor kunstneren selv har været så stor en del af det, og vi nød det virkelig. Sammenlignet med vores andet arbejde har det været lidt anderledes. I vores tidligere videoer har oplægget altid været fuldstændig åben, hvorefter vi har opfundet ideerne fra bunden. Denne gang arbejdede vi med Karen, og hun havde en ret klar idé om, hvad hun ville have med henblik på både omgivelser, skuespillere, stil og den generelle stemning. Vores job var så at få de her ingredienser til at se bedst muligt ud og samtidig flette nogle af vores egne ideer ind«.
Hvordan var Mø at arbejde sammen med?
»Fantastisk! Hun har så meget energi og kommunikerer det videre til resten af skuespillerne og crewet. Hun er altid begejstret og rastløs, og på den måde føler jeg også, at videoen virkelig stemmer overens med hende. Hun havde selv en række ideer i den originale brief, men hun stolede fuldt og fast på os til at inkorporere nogle af vores egne ting. Vi både forstod og var vilde med hendes smag. Vi ville elske at arbejde sammen med hende igen«.
Hvad er jeres tanker bag videoen?
»Tidligere har vi altid skabt ideerne fra bunden, men denne gang var det anderledes, fordi Karen havde en klar idé om, hvad hun ville, og hvilke hovedscener, hun gerne ville have med i videoen. Vi har aldrig arbejdet så tæt sammen med en kunstner før, men vi havde en god kemi fra starten af og var glade for at hjælpe med at føre hendes vision ud i livet. Hun ville gerne have den her østeuropæiske vibe, som vi også elsker. Hun ville være omgivet af venner derfra, hænge ud med dem og så tage til fest i deres over-pimpede biler. Så vi startede med det udgangspunkt og tilføjede nogle af vores egne ideer.
Grundideen var at lave en video, hvor du kan mærke den rastløse energi blandt unge, der har lyst til at feste. Den energi kommer til udtryk på mange måder – danse, synge, køre hurtigt, slåskamp i en moshpit. Vi ville vise alle de forskellige aspekter af den«.
Hvorfor valgte I at filme i Kiev?
»Som sagt var vi på jagt efter en østeuropæisk vibe, og vi fandt ud af, at Kiev var det perfekte sted. Der er mange fantastiske locations og nogle professionelle teams at arbejde sammen med. Vi ville meget gerne skyde der igen i fremtiden«.
Hvad var ideen med hele historien?
»Til at starte med havde vi den simple grundhistorie med ‘Mø hænger ud med venner fra Kiev-forstæderne, de tager til en fest og kommer i en slåskamp’. Så alle locations blev valgt ud fra den fortælling. Vi havde så været på udkig efter det mest interessante sted, vi kunne finde, der matchede den følelse. Altså ideen om, at de her kids fra forstæderne elsker at pimpe deres omgivelser, i tøjet, deres biler. Jeg synes, at det mest repræsentative setup er tronen lavet af forgyldte dæk. Vi kunne godt lide ideen om, at de bare tog skrald fra deres omgivelser og lavede dem til cool overgjorte trofæer«.
Overvejede I at inkludere flere kvinder i videoen?
»På shootet var vi lige mange kvinder og mænd i den gruppe venner, som Mø hænger ud med, men i klippeprocessen udvalgte vi de bedste skud uden at tænke over køn. I videoen er der klart flere mænd end kvinder, men det er bare et tilfælde. I Møs seneste video, ‘Don’t Wanna Dance’, var hun kun omgivet af kvinder, så vi ville gerne gøre det anderledes denne gang med både kvinder og mænd«.
Nogle vil sige, at I har kopieret meget af stemningen fra M.I.A.’s ‘Bad Girls’-video. Hvad siger du til sådan en kritik?
»M.I.A. var helt sikkert en reference. ‘Bad Girls’ er en af de bedste popvideoer fra de seneste par år. Men ‘Bad Girls’ er baseret på gaderæs og bilstunts, som foregår i virkeligheden i Marokko og Saudi Arabien, mens vores video følger en storyline, hvor Mø hænger ud med sine venner i en forstad til Kiev og tager til fest. Den handler om venskabet og rastløsheden. Da vi skød bilscenerne, tænkte vi selvfølgelig, at det ser meget M.I.A.-agtigt ud, men det var en scene, som Karen rigtig gerne ville lave, og det er bare en del af videoen. Generelt tror jeg, at hver gang nogen filmer en meget stiliseret popstjerne i en bestemt type miljø, så vil folk tænke på M.I.A. Men de her parametre blev opsat af kunstneren og pladeselskabet i den oprindelige brief. Når alt kommer til alt, vælger jeg at se kritikken som et kompliment«.
Læs også: Mø starter ny, kreativ legestue for sig selv og sine fans i samarbejde med Microsoft