Skepta leverede en kort, men intens fest på Roskilde Festival
Skoldhed lava. Sådan kan man beskrive både scenens visuals og showet generelt, da grime-kongen Skepta indtog Apollo-scenen sent fredag nat.
Allerede 20 minutter inden start var stemningen blandt publikum elektrisk, og den halvcirkel, lystårnene indhegner foran scenen, var fyldt til bristepunktet. Måske var Apollo for lille en venue til en af hovedarkitekterne bag grimes genopblussen og nye landvindinger, men Skepta var ligeglad og leverede en nøje doseret koncert på blot 40 minutter.
Meget passende startede han med seneste albums titelsang, ‘Konnichiwa’, der i nattens anledning bedst kan beskrives som en opløsning af tid og sted fra første beatslag. Skepta var troppet op i sort tracksuit med en hætte, der var lige så stramt trukket op som hans sylespidse flows, og han holdt hårdt fast i publikum hele showet igennem med skud ud til sit slæng, et kækt, patois-varemærket »wagwan« til folket og en sceneoptræden, som kun grime-genrens høje BPM kunne holde trit med.
Både lyd, stemning og levering gik op i en højere enhed, og elskværdige banger-hits som ‘That’s Not Me’, ‘It Ain’t Safe’ og naturligvis ‘Shutdown’ blev flittigt brugt til utallige moshpits og drengestreger. Energien var sindssyg, som Skepta også selv konstaterede.
Men før man fik set sig om, var den fornøjelige psykose overstået. 40 stramt styrede minutter, der efterlod folket hungrende efter mere, blev slutresultatet. Det var, ganske som forudset, et shutdown.
Se hele vores dækning af Roskilde Festival HER.