Udforskende, grænsesøgende og fandenivoldsk. Noréll kunne være soundtracket til en ukontrolleret festscene i ungdomsserien ‘Skam’ med druk, snaveri og dybe samtaler i hjørnerne.
For de tre bandmedlemmer taler musikken først og fremmest til kroppen og skal kunne føles fysisk. Der skal være plads til at eksperimentere og lade musikken finde sig selv, når bandet støber popkugler af kaotiske følelser. Under det energiske og festlige, lurer det dunkle, der bobler op til overfladen, når festen er slut.
»Omstændighederne er vigtige for musikken, så det ikke bare er den, der er i fokus«, forklarer gruppens ene producer Viktor Hagner, da han bliver spurgt til de perfekte rammer for Noréll. »For mig er det fedest, hvis der er mange mennesker og lys og røg og sved, men også seksuelle undertoner. Folk der gerne vil slå sig løs«.
Marìe Louise Persson Bjarnasons distinkte, hæse vokal skaber lyden sammen med Viktor og Nichlas Mallings produktioner af massive beats og feststemte synth-hav, der indtil videre kan høres på singlerne ‘Howl’, ‘The Great Escape’ og senest ’Damage Done’, der blev kåret til P3’s Uundgåelige i starten af december.
»I dag er det blevet sådan, at rigtig meget popmusik passer ind på en klub. Sådan noget som Major Lazer eller Møs nye ting, som bare er mere klubagtige. Det er som om, der har åbnet sig en ny verden inde i poppen, hvor man kan lave nogle ting, der er mere hårdtslående og på grænsen til irriterende, faktisk«, siger han og smiler.
De tre medlemmer kommer fra vidt forskellige baggrunde og har deres egne musikalske præferencer. Marìe Louise er opvokset i Virum omgivet af folkmusik og var blandt andet med sin far til koncert i Thy-Lejren. Som 12-årig forelskede hun sig i rockbands som Led Zeppelin og Black Sabbath, og senere hang hun ud i Ungdomshuset på Jagtvej i København.
Nichlas droppede en karriere som elitesvømmer i hjembyen Odense for at kunne bruge mere af sin tid på at lave elektronisk musik, mens Viktors barndom i Holbæk var præget af farens musikalske virke. Som dreng faldt Viktor i søvn i sin fars bastaske, når der blev spillet koncerter.
De tre mødtes i højskolemiljøet i Silkeborg, hvor drengene begyndte at lave house-musik sammen, men da de senere fik Marìe Louise om bord som vokalist, droppede de deres planer, dannede Noréll og flyttede til København. Københavns festkultur blev en inspiration for bandet, og videoen til nummeret ‘Howl’ er for eksempel optaget under Distortion Festival.
»‘Howl’ er meget dyrisk og rå, så det passede perfekt, at vi kunne optage noget under Distortion, som netop er det«, siger Nichlas.
Marìe Louise fortsætter: »Der er et klip i videoen fra en fest, vi gik forbi, hvor der blev spillet noget vildt hård techno, og folk gik helt amok og hoppede på bilerne. Det er festligt og sjovt og dejligt, men der er også noget destruktivt i det, hvor folk kun tænker på, hvad de har lyst til lige i det øjeblik. Der er ikke så meget tanke bag de handlinger«.
Det billede hænger godt sammen med bandets egen legende tilgang til musikken.
»Det har været en enormt lærerig proces at give slip. Der er ingen regler for, hvad vi skal lave, og hvordan det skal lyde. I sidste ende skal det nok komme til at lyde som Noréll«, siger Marìe Louise.
Læs også: Breakin’ Sound 2017: De 10 mest lovende danske navne