Du finder Kå på vores friske liste over ’10 nye danske rappere, du skal holde øje med’. Kailash William Chatterjee er dog ikke helt ny i gamet, og han har tidligere lavet grime under navnet Kay, hvor duoen Sleng var tætte sparringspartnere. Kå-navnet og den nye, mere melodiske hiphop-stil fik premiere som gæst på Emil Kruses ’Alt for længe’ (Kruse var også halvdelen af Sleng), og for nyligt udgav Kå så det nye ’debutnummer’ ’Være sådan her’, som har skaffet ham en plads i finalen i KarriereKanonen.
Her fortæller Kå om ti hiphopnumre, der har været med til at forme ham som rapper og kunstner – fra 2Pac til Kendrick Lamar.
1. Dizzee Rascal ’I Luv U’
»En plade som ’Boy In Da Corner’’ inspirerede mig meget som ung på grund den anderledes grime-lyd, jeg ikke kendte særlig godt. I forhold til Londons grime-lyd dengang var den også mindre udefineret, end den er i dag. Lyden på pladen har jeg ikke hørt før eller efter. Det er en meget original plade, og det er inspirerende.
Det var en af de første plader, jeg fik som barn tilbage i 2003, og Dizzee er helt klart en af de rigtige konger af grime. Som ung ledte jeg efter noget, jeg kunne identificere mig med, og på grund af min egen engelske baggrund skete det meget mere med engelsk rap frem for amerikansk«.
2. 2Pac ’Do For Love’
»Tupac har altid været en stor inspiration. Han var den første rapper, jeg faldt for. Jeg synes, han var en intelligent mand og et vigtigt symbol for unge mennesker, som gerne vil være sig selv og ikke være tilbageholdt af samfundets normer. Jeg ser Tupac som en rebelsk poet. ‘Do For Love’ er en kærlighedshistorie. Jeg elsker samplet, der bliver brugt til at lavet beatet«.
3. 2Pac ’Thugz Mansion’
»Jeg elskede ‘Better Dayz’-pladen. ‘Thugz Mansion’ synes jeg handler om at blive accepteret af samfundet. Den man er i forhold til det miljø, man er født ind i, og de væremåder, som følger med.
’Thugz Mansion’ er himmelen for undertrykte sorte i USA. Tupac var aldrig bange for at være sig selv, og jeg tror, det er derfor, mange rappere var og stadig bliver inspireret af ham«.
4. Lupe Fiasco ’Kick Push’
»Lupe Fiascos ‘Food & Liqour’ kom ud, da jeg var ca. 14 år, hvilket var meget god timing i forhold til min udvikling af smag i musik. Pladen gjorde mig bevidst omkring, at rap også kan handle om nogle mere relevante ting i livet.
Jeg elsker historien om den unge skater, som ikke har andet at leve for. Historien bliver fortalt på en smuk måde, og instrumentalen er vanvittig godt produceret. ‘Kick Push’ var det første nummer, hvor jeg kunne hele teksten. Der var også et par andre Lupe-sange, men ’Kick Push’ gjorde helt klart et stort indtryk på mig«.
5. Lupe Fiasco ’He Say She Say’
»’He Say She Say’ er en sørgelig, men rørende fortælling fortalt fra to perspektiver. Selv om jeg ikke kan relatere til historien, har jeg venner og familiemedlemmer, hvor historien er relaterbar«.
6. Mos Def ’Kalifornia’
»Jeg elsker hiphop, fordi det kan tag form på mange forskellige måder. På grund af hiphop lytter jeg til jazz, funk og en masse andre genrer. Jeg elsker anderledes og innovativ musik. Det er kedeligt, hvis en plade har den samme lyd hele vej igennem. Der er ingen sjæl i det – den fremgangsmetode er for dem, der kun vil lave hits eller ikke tør at skuffe deres lyttere.
Jeg elsker, når Mos Def laver et nummer som ’Kalifornia’, som ikke har noget rap indover det. Produktionen er dejlig, og jeg hører Mos Def synge fra sjælen«.
7. A Tribe Called Quest ’Electric Relaxation’
»Q-Tip er helt klart en af mine favoritrappere og -producere. Han kører en meget simpel stil både med lyrikken og sine beats. A Tribe Called Quest er, hvad jeg kalder ægte 90’er-rap. Alt det der gangstarap er ikke rigtigt for mig.
Jeg synes selvfølgelig, at folk som Big L eller Big Pun er sindssygt dygtige og en stor indflydelse på hiphoppen, vi kender i dag, og der er noget meget spændende ved at vise livsstilen og perspektivet fra en, som bor i fattigdom og et undertrykt miljø, gennem poesi og musik. Men det er ikke der, jeg henter min inspiration som rapper og kunstner, når det udelukkende handler om vold. Det bliver kedeligt og upersonligt for mig«.
8. Kendrick Lamar feat. Angela McCluskey ’Is It Love’
»Det er det første nummer fra ’The Kendrick Lamar ep’. Hele ep’en er en stor del af min inspiration. Nummeret har et klart budskab om dedikation og kærlighed til kunstformen. Det er selvfølgelig ikke første gang, en rapper snakker om sine ambitioner og drømme, men for mig resonerer lyrikken enormt meget i mig på grund af Kendricks afslappede og overskudsagtige måde at dele sine tanker over en rigtig dejlig instrumental«.
9. Kendrick Lamar feat. Anna Wise ’Real’
»Kendrick er det bedste rap, jeg har hørt. Hvis du er uenig med mig, så der nok mange andre ting, vi kommer til at være uenige om. Sammen med mange Kendrick-sange, så ramte ‘Real’ mig på et vigtigt tidspunkt i mit liv, som var præget af stor hjertesorg. Nummeret får mig til at drømme mig væk i mine egne melankolske og filosofiske tanker«.
10. Schoolboy Q feat. BJ The Chicago Kid & Punch ’I’m Good’
»Schoolboy Q virker som en person, der kender sig selv rigtig godt. Det er selvfølgelig vigtigt at kende sig selv i forhold til at tage valg i livet, men jeg synes, det er meget vigtigt som artist. ’Setbacks’ har en masse gode numre, som har været med at forme min stil og måde at rappe og synge på.
‘I’m Good’ er et nummer, jeg kan sætte på, når jeg gar brug for at reflektere og være i mine egen følelser. Omkvædet får jeg meget inspiration af, både fra lyrikken og melodien«.
Læs også: Her er 10 nye danske rappere, du skal holde øje med