I samarbejde med det lokale spillested Forbrændingen og kulturlaboratoriet Prxjects by Mercedes-Benz havde internetradioen The Lake kurateret den nye festival Badesøen, som løb af stablen lørdag ved friluftsbadet af samme navn i Albertslund. Et spændende tiltag, som foruden en række ‘almindelige’ koncerter desuden udmærkede sig ved en række skægge og sympatiske happenings, der ligeledes var med til at pointere Badesøens unikke profil.
Med pop-up-koncerter, spontane optrædener og et gængs koncertprogram pendulerede endagsfestivalen i en fin balance mellem folkelighed og avantgarde. At placere arrangementet i et udendørs svømmeanlæg lagde ligeledes rammerne for, at alle kunne være med, og at både børn, unge og voksne skulle have mulighed for at lade sig underholde og overraske.
Her følger fire højdepunkter, vi særligt bed mærke i på denne hyggelige sommerdag på vestegnen.
1. Pop-up koncerter indbød til intimitet
Med en kapacitet på 1500 gæster lagde Badesøen op til nærvær og intimitet, der ligeledes var med til at gøre festivaloplevelsen unik. Dette afspejlede sig i høj grad under de pop-up-koncerter, som var en del af programmet.
Events hvis eksakte tidspunkt ikke blev annonceret på forhånd, men derimod krævede, at folk bevægede sig rundt i friluftsbadets arealer for at opsnappe de unikke koncerter. Disse talte Baby In Vain-trommeslager Benedicte Pierleoni aka Bene, som leverede sine folkede solosange på trappen til vandrutsjebanen, og den svenske indie-troubadour Jens Lekman, som gav begrebet intimkoncert en bogstavelig dimension.
Han spillede nemlig et udvalgt sangønske for en enkelt festivalgænger ad gangen på en lille stakit-afskærmet plads. Lekmans status in mente blev dette et mindre tilløbsstykke, og adskillige folk var stimlet sammen for at overvære dette sympatiske 1:1-møde mellem musiker og fan.
Et enkelt kritikpunkt: Arrangørerne bør næste år have for øje ikke at placere andre events samtidig med pop-up-koncerterne, idet Lekmans tyste performance blev forstyrret af Kalles World Tours tromme-extravaganza.
2. Underholdning, hvor end du befandt dig
Bedst som man sad blandt venners lag og hyggede sig i græsset, trissede Skammens Vogns forsanger Nikolaj Zeuthen pludselig forbi med en række illustrerede plancher og gav sig til at berette om ‘Eigils fantasiverden’, der var titlen på Zeuthens tegneserie.
Et sjovt inkluderende tiltag og en del af flere hyggelige happenings, som var med til at understrege de overraskelseselementer, der også kendetegnede Badesøen.
Der var underholdning, hvor end du befandt dig. Hertil skal også fremhæves Badesøens Saxofonoptog, som underholdt med kammermusik-agtige versioner af ABBA’s største hits ved madboderne. Når man står i noget så tørvetrillende trivielt som en lang madkø, var et musikalsk akkompagnement, man oven i købet kunne nynne med på, et aldeles kærkomment tiltag, der holdt humøret og energiniveauet oppe.
3. Musikere, som blev ét med publikum
Givetvis grebet af den energi, hans band mønstrede i deres dragende og medrivende ekskursioner, følte frontmand Gustav Ejstes pludselig trang til at springe ned fra scenen og tæske løs på sin tamburin blandt publikum i nummeret ‘Panda’, alt i mens resten af Dungen i den grad viste, at psych-/progrock-musklerne er veltrænede hos det svenske orkester.
Et tiltag, som bekræftede den spontanitet, der kendetegner koncerter, når de er allerbedst og udvikler sig i nuet og på øjeblikkets præmisser.
Hvilket også var tilfældet under Peter Brodericks optræden. Efter en række introspektive numre, hvor han solo fremførte materiale af komponisten Arthur Russell, hidkaldte Broderick et til lejligheden sammensat band og fik sandelig sat fut i bentøjet og de svajende overkroppe med en helt forrygende version af ‘GO BANG!!!’, hvor han ligeledes sprang ned fra scenen og dansede løs blandt og sammen med publikum.
4. Et program, du ikke finder andre steder
En dansk festivalsæson har typisk en række gengangere, der tøffer rundt i tourbussen til de samme destinationer henover sommeren. Og selv om det ganske vist var og er muligt at fange både Skammens Vogn og Savage Rose andre steder i festival-Danmark i år, bød Badesøen også på koncertoplevelser, du ikke kan opleve andre steder.
Fra ghanesiske King Ayisobas stamme-rituelle afrobeat til Goodiepal & Pals højst spektakulære opførsel af albummet ‘Pro monarkistisk ekstratone’. Sjældent (hvis overhovedet) har gjaldende manifester og paroler vakt så stor jubel blandt folk i strandstole ved en poolkant i et friluftsbad!
Badesøen var gode til at lægge et snit mellem folkelighed og avantgarde og i dette spændingsfelt samtidig skabe rammer og et rum, hvor alle følte sig velkomne og inkluderede.
Se flere billeder fra Badesøen HER.