Hiphopkvartetten SOB X RBE’s Bay Area-rap er svær at sidde stille til
I en tid, hvor Atlantas jerngreb om rap ikke ser ud til at løsne foreløbig, er der ikke ligefrem dømt laurbærkronede dage for resten af hiphoppens ellers frodige underskov af subgenrer.
Alligevel dukker der fra tid til anden et act op, hvis rødder rager så dybt ned i en anden raptradition end sydstaternes, at genrens kollektive kontinentalplader giver sig lidt.
Sådan et act er hiphopkvartetten SOB X RBE fra den californiske havnefrontby Vallejo. Strictly Only Brothers x Real Boi Entertainment (x’et er stumt) udgøres af purunge Yhung T.O, DaBoii, Slimmy B og Lul G, der er nyeste distributører af den distinktive Bay Area-rap situeret i og omkring San Francisco.
I 90’erne gik strømningen blandt andet under navnet hyphy med pionerer som E-40 i front. I modsætning til samtidige genrer som boom bap og den nærmere beslægtede g-funk omsattes dens hvedebrødsdage dog aldrig til nogen større mainstreamsucces.
Det er SOB X RBE efter alt at dømme udmærket klar over og pisseligeglade med. Hvor neo-Bay-tilhængere som OMB Peezy og YBN Nahmir dypper tæerne i den stødabsorberende lyd, E-40 var med til at grundlægge, bader SOB X RBE sig kompromisløst i den. De lefler ikke for nogen mainstream og giver simpelthen ikke en fuck. Og det batter.
Blot 30 sekunder inde i albummet på introen ’Carpoolin’’ kanaliserer slænget nemlig den utæmmede hyperaktivitet, hyphy-betegnelsen refererer til. Over et beat, der er halvt slagsmål, halvt breakdance, losser DaBoii døren ind med så meget råstyrke, at ravagen resonerer gennem resten af nummeret, mens Slimmy B og Yhung T.O følger trop.
Selv om albummets resterende 14 tracks ikke når helt samme Søren Spætte-tempo som ’Carpoolin’’, er åbneren stærkt symptomatisk for ’Gangin’ som helhed: Pladen bugner af spændstigt affjedrede Bay Area-beats, der tæppebombes med lyriske uppercuts.
DaBoii, Slimmy B og Lul G har det med at rikochettere rundt i basterrænernes bounce som pinballs, hvorimod Yhung T.O er gruppens mest salgbare talent, der bryder ud i melodiske hooks på blandt andet den krystallinsk svingende ’Lifestyle’ og r’n’bass-slicen ’Anti Social’. I den anden ende af spektret spyr DaBoii komisk-aggressive godbidder på eksempelvis lukkeren ’Once Upon a Time’: »Glock like a big booty I can’t wait to squeeze«.
SOB X RBE’s verbale kugleregn er grov i kæften, men den glider forholdsvis let ned som modspil til bandens kængurustyltende basstrukturer, der tør rulle terningen på overraskende legesyge retro-samples: ’Once Upon a Time’ sampler Bananaramas ’Cruel Summer’, ’Carpoolin’’ sampler Noels ’Silent Morning’, og ’Paid In Full’s hektiske eurodance-synth synes ligeledes revet ud af en svunden æra. Man finder dog også mere traditionelle ratchet-numre som den DJ Mustard-producerede ’Can’t’, der ville gøre selv YG grøn af misundelse.
Bundlinjen er en ufiltreret og hæsblæsende energi, der fosser ud af ’Gangin’ i kaskader. Her er ingen mikromanagement medlemmerne imellem, kun testosteronsvulmet korpsånd og trusler om at kneppe din bitch og/eller plyndre dine ejendele. Leveret over flows så rodede, at de hyppigt hopper off-beat.
Og hvor svært det end er at sidde stille til, bliver det på sigt lidt for redundant. Flokkens balstyriske leveringer hober sig op, og numrene er svært adskillelige, da hele tracklisten gang på gang svælger i samme bouncy bas, velvalgte samples eller ej.
Man må dog give SOB X RBE, at de gør Bay Area-rappens oprindelse passende honnør. Det kan end ikke alverdens eddikesure kritikere tage fra dem.
Kort fortalt:
SOB X RBE’s debutalbum bugner af affjedret Bay Area-rap fra æraen og området, der pionerede udtrykket hyphy. Yhung T.O er typisk den hook-ansvarlige, mens DaBoii, Slimmy B og Lul G har det med at rikochettere hæsblæsende mellem de bouncy basterræner. Resultatet er en ufiltreret energi, der er svær at sidde stille til, men også bliver en anelse redundant i længden.